Με βεβιασμένο τρόπο και χωρίς να υπάρχει επαρκής διαβούλευση με αρμόδιους επιστημονικούς φορείς
η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού μεταφορών κου Κυρανάκη, εξήγγειλε την σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ για δήθεν περιβαλλοντικούς, οικονομικούς και συγκοινωνιακούς λόγους.
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

Όμως αυτή η θεώρηση αποδείχνετε επιπόλαιη, αφού για τους παρακάτω λόγους, δεν θα καταστεί ωφέλιμη για την κοινωνία, αλλά επιζήμια. Πρωτίστως οικονομικά, δεν έχει κατατεθεί από τον υπουργό μια τεκμηριωμένη ανάλυση του κόστους κύκλου ζωής 20-ετίας τον τρόλεϊ, που να αιτιολογεί την αποξήλωση μιας ώριμης συγκοινωνιακής υποδομής.
Το επιχείρημα μάλιστα από τον κο Κυρανάκη ότι για κάθε δυο τρόλεϊ αποσυρόμενα, αγοράζονται τρία ηλεκτρικά λεωφορεία, δεν ευσταθεί διότι αυτό το κόστος αναφέρεται μόνο στην αρχική αγορά των οχημάτων και όχι στο κόστος αποξήλωσης του δικτύου, στο αναγκαίο κόστος υποδομής φόρτισης των ηλεκτρικών λεωφορείων, στο κόστος αντικατάστασης μπαταριών, αλλά και στις αλλαγές στο λειτουργικό κόστος συντήρησης, ενέργειας, του νέου δικτύου.
Κατά δεύτερο λόγο τεχνικά, οι γραμμές των τρόλεϊ στην Αθήνα είναι βαριές – κορμού σε αρτηρίες, όπως Πατησίων, Πανεπιστημίου, Βασ. Σοφίας, Αχαρνών κ.λ.π. και η μεγάλη συχνότητα και η σταθερή ζήτηση από το επιβατικό κοινό, προσιδιάζουν στην μόνιμη ηλεκτροκίνητη υποδομή.
Κατά τρίτο λόγο πολεοδομικά και αισθητικά, το επιχείρημα της κυβέρνησης, «της απελευθέρωσης του αστικού ορίζοντα από τα καλώδια», μπορεί να εξωραϊζει όντως ορισμένους οδικούς άξονες, όπως στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, ωστόσο σε μια πόλη βεβαρυμμένη αισθητικά όπως η Αθήνα, με πινακίδες, καλώδια ΔΕΔΔΗΕ, κλιματιστικά κ.λ.π., όπου επίσης το υπουργείο Μεταφορών έχει επιτρέψει διαφημιστικές πινακίδες στις στάσεις και παράπλευρα των αρτηριών, με αισθητική ασιατικών μεγαλουπόλεων, είναι ήσσονος σημασίας η αποφόρτιση του ορίζοντα από τα καλώδια των τρόλεϊ !
Επίσης επιχειρησιακά, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ το 2023, τα τρόλεϊ εκτέλεσαν το 82% των δρομολογίων τους, με μείωση έναντι των προηγούμενων ετών, λόγω έλλειψης προσωπικού και παλαιότητας στόλου και όχι κακής τεχνολογίας των τρόλεϊ.
Απέναντι σε αυτή την παντελώς εσφαλμένη απόφαση του υπουργείου μεταφορών, το ΠΑΣΟΚ με αίσθημα ευθύνης στο επιβατικό κοινό και σεβασμό του περιβάλλοντος προτείνει : Τον εκ-συγχρονισμό των τρόλεϊ σε inmotioncharging (τρόλεϊ με μπαταρία, για επέκταση, παράκαμψη χωρίς καλώδιο), κάτι που υιοθετούν πολλές πόλεις στην Ευρώπη.
Την στοχευμένη αναδιάταξη του δικτύου, με διατήρηση καλωδίων, μόνο σε βασικούς άξονες με υψηλή ζήτηση. Επίσης τον συνδυασμό τρόλεϊ και ηλεκτρικών λεωφορείων, σε μικρότερες ή περιμετρικές γραμμές.
Είναι προφανές ότι η έλλειψη επαρκούς διαβούλευσης βάσει επιστημονικών δεδομένων, αλλά και της διεθνούς πρακτικής, αντί μιας στοχευμένης αναβάθμισης και μερικής αναδιάρθρωσης του δικτύου των τρόλεϊ –με καινούριο στόλο, υποδομή φόρτισης εν κινήσει και περιορισμό των καλωδίων μόνο στους κύριους άξονες- οδηγεί στην βεβιασμένη και επιπόλαιη απόφαση της κυβέρνησης.
Το ΠΑΣΟΚ είναι κατηγορηματικά αντίθετο στην ολική αποξήλωση του δικτύου των τρόλεϊ και καλεί τον ελληνικό λαό, στις επικείμενες εκλογές οψέποτε γίνουν, να το ψηφίσει για να εφαρμόσει το ρεαλιστικό, κοστολογημένο και με υψηλή κοινωνική ευαισθησία πρόγραμμά του.
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., Αν. Γραμματέας ΠολιτισμούΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
