του Χρυσόστομου Τσιρίδη
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ: Η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, ΗΤΑΝ ένα ΓΛΩΣΣΙΚΟ “θαύμα”, στην…ΕΠΟΧΗ της.
Η Ελληνική Γλώσσα και η…Παγκόσμια μέρα της. Έτσι είναι, αν Έτσι νομίζουμε.
ΣΗΜΕΡΑ τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά, για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως από δικά μας λάθη, όπως θα έλεγε και ο “άγνωστος” ως ” Ό μ η ρ ο ς ή πασίγνωστος…ως “Χ ό μ ε ρ” (Homer, Λατινογραμμένος), ΈΛΛΗΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ.
Η Ελληνική Γλώσσα και η…Παγκόσμια μέρα της. Για να το δούμε.
.
“Ό μ η ρ ο ς” (!). Τί είναι αυτό; Ούτε καν διαβάζεται.
Πές μου “Χ ό μ ε ρ” να…καταλάβω (!), και γράψτο με ΛΑΤΙΝΙΚΟΥΣ χαρακτήρες (Homer) να
να ΜΠΟΡΕΣΩ να το διαβάσω.
.
Αν βέβαια επιμένεις στο…. πλήρως Ελληνόφωνο “Ομηρος”, τουλάχιστον
γράψτο “O m i r o s”, να ΜΠΟΡΩ έστω (!) να το διαβάσω
.
Κάπως έτσι θα ήταν ένας διάλογος, ενός Έλληνα με έναν “Ξένο”,
για το όνομα του Ομήρου ή του…”O m i r o s”.
.
Σημείωση: Το αμέσως παραπάνω, δείτε το, σε σχέση και με το Υστερόγραφο.
.
ΕΔΩ οδηγήσαμε, διαρκώς Συρρικνούμενη, την Ελληνογράμματη Γλώσσα μας,
ΕΜΕΙΣ και ΜΟΝΟ.
.
ΔΕΝ ΦΤΑΙΝΕ οι… ΞΕΝΟΙ. Δανείζονται ΧΙΛΙΑΔΕΣ λέξεις, τις προσαρμόζουν
στo ΔΙΚO τους ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ-ΓΡΑΦΗ (ενδεικτικά ΕΙΚΟΝΑ), ΠΛΟΥΤΙΖΟΥΝ την ΔΙΚΗ τους ΠΛΕΟΝ Γλώσσα
και γράφουν ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ για τον Ελληνικό Πολιτισμό.. Μαγκιά τους (!)
.
Η δική μας ΑΠΟΡΙΑ βέβαια αναμενόμενη:
.
ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ να “αναλύουν” (ΠΡΑΓΜΑΤΕΥΟΝΤΑΙ) οι “ΞΕΝΟΙ” τον ΌΜΗΡΟ,
τον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ, τον ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ, τον ΣΟΦΟΚΛΗ, τον ΠΛΑΤΩΝΑ……,
.
Χ Ω Ρ Ι Σ να “ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ”, (αναφέρω ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ) δασείες,
οξείες και περισπωμένες, “αι” και “ει”, ΔΕΚΑΔΕΣ διαφορετικές πτώσεις, “καταληκτικά” και “ακατάληκτα”,
ισοσύλλαβα και μη, ενεστωτικούς ή συντελικούς αναδιπλασιασμούς… κλπ και να…ΑΠΟΓΕΙΩΝΟΥΝ τον
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ;
.
ΟΤΑΝ, Θυμίζω ενδεικτικά,
ΕΜΕΙΣ “Κατορθώσαμε” (!) να “απαλλαγούμε” από τα καταληκτικά “η” της Υποτακτικής και “οι” της
Ευκτικής, ΜΟΛΙΣ τις τελευταίες 10ετίες (!).
.
Πού λοιπόν ΟΦΕΙΛΟΝΤΑΙ τα “μοιραία λάθη” για την συνεχώς ΣΥΡΡΙΚΝΟΥΜΕΝΗ
πορεία της ΕΛΛΗΝΟΓΡΑΜΜΑΤΗΣ Γλώσσας:
.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ, σύντομη, τέσσερις λέξεις:
.
Στην ΑΡΧΑΙΟΠΛΗΚΤΗ Αυτοπαγίδευσή μας (και τα γνωστά ΠΑΡΑΛΗΡΗΜΑΤΑ),
.
που ΕΦΕΡΑΝ στις ΣΧΟΛΙΚΕΣ (!) αίθουσες τα παρακάτω…. “Εμπόδια”,
για την ΖΩΝΤΑΝΗ- Ο Μ Ι Λ Ο Υ Μ Ε Ν Η ΕΞΕΛΙΞΗ της Γλωσσας:
.
Λέω τα βασικότερα, με ένα δυο απλά ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:
.
Πρώτο: μια “ΠΟΛΥΠΛΟΚΗ”, εκλεπτυσμένα περίτεχνη, σχεδόν ΑΠΡΟΣΙΤΗ
ή μεταφορικά λεγόμενη “Α κ α δ η μ α ϊ κ ή” γραφή (λ.χ π ρ ο κ α τ ε ι λ η μ μ έ ν ο ς)
.
Δεύτερο (σχετικό επακόλουθο): την ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ-ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ διδακτική “Τυραννία”,
ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ και Ετυμολόγησης (λ.χ έ λ λ ε ι ψ η, αλλά…ε λ λ ι π ή ς/
ό ρ ο φ ο ς. αλλά…δ ι ώ ρ ο φ ο / υπολείπεται, αλλά υπόλοιπο)
.
Τρίτο: Έναν ΧΑΟΤΙΚΟ ΚΛΙΤΙΚΟ…Κυκεώνα (!).
ΑΠΙΣΤΕΥΤΟΣ ο Χαοτικός “ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ”…καταλήξεων. Ξεπερνάει τα ανθρώπινα
όρια ακόμη και της… ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗΣ: “τη β ε β ή λ ω π ρ ά ξ ε ι” (ενικός) /
“τ α ι ς β ε β ή λ ο ι ς π ρ ά ξ ε σ ι ν” (πληθυντικός)
.
Τέταρτο: Τα ΤΟΝΙΚΑ “β α ρ ί δ ι α”, με τους απίστευτους ΚΑΝΟΝΕΣ και ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
τονισμού.
.
(Λ.χ Η “μυία”, η “μαία”, η “πρώρα” κ.α, περισπώνται ΚΑΤ’ ΕΞΑΙΡΕΣΙΝ, ενώ σύμφωνα με τον ΚΑΝΟΝΑ, ΕΠΡΕΠΕ να οξύνονται, λόγω…ΚΑΘΑΡΟΥ και άρα μακρόχρονου “α”).
.
Τί να την κάνουμε την….ΚΡΙΤΙΚΗ σκέψη, όταν έχουμε την τόσο σπουδαία.. “ΓΝΩΣΗ”
Γλωσσικών Κανόνων.
.
Τί “άκουγαν” και τί ήταν ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ να “μάθουν” οι Έλληνες μαθητές=φυσικοί
χρήστες και ομιλητές της Ελληνικής Γλώσσας (!).
.
Και αυτό το ΑΡΧΑΙΟΠΛΗΚΤΟ “Τσουνάμι” (δουλειά και ευθύνη των ΕΙΔΙΚΩΝ)
το ΟΝΟΜΑΖΑΜΕ……. “διδασκαλία της Ελληνικής ΓΛΩΣΣΑΣ” στα Σχολειά μας (!!!)
.
Όλα αυτά τα Αρχαία….”ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ”, ΑΚΥΡΩΣΑΝ τον συνεχώς ΕΞΕΛΙΣΣΟΜΕΝΟ
ΓΛΩΣΣΙΚΟ Πλούτο, σε ΝΟΗΜΑ και ΔΥΝΑΜΙΣΜΟ, ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΩΝ=επικαιροποιημένων
ΝΟΗΜΑΤΙΚΑ και…ΦΩΝΗΤΙΚΑ δηλαδή -παραγόμενων “νέων” Λέξεων.
.
Και φτάσαμε…εδώ που φτάσαμε.
.
Η παρολίγο ΔΙΕΘΝΗΣ-ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ (!) Ελληνογράμματη Γλώσσα, ΗΔΗ από την εποχή
του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ, ΣΗΜΕΡΑ να μιλιέται από περίπου 10-12 εκατομμύρια Ελλήνων,
.
ΕΝΩ (και αυτό ΚΥΡΙΩΣ να μας ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΕΙ):
.
Η ΕΛΛΗΝΟΓΡΑΜΜΑΤΗ “λέξη”, ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ (!), ΟΥΤΕ ως άκουσμα,
ΟΥΤΕ ως γραφή, από τα ΔΙΣ-Εκατομμύρια των ΞΕΝΩΝ.
.
“Παγκόσμια ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας”. ΈΤΣΙ είναι, ΕΑΝ ΕΤΣΙ…ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ.
Την…”αισιοδοξία” μας δεν την χάνουμε.
.
ΟΜΩΣ, ας είμαστε επιφυλακτικοί στα “καλά ΛΟΓΙΑ” και…(μονο)ΗΜΕΡΕΣ
αφιερώσεις
.
Μην ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ξανά μανά να αναζητούμε “τας ρίζας και τα…σπέρματα των ριζών του α γ λ α ό ς”
.
Και ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ξανά μανά τα γνωστά…παραληρήματα, για…ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ,
.
για… τας αρετάς και το ΜΕΓΑΛΕΙΟ της ΑΡΧΑΙΑΣ (!) Ελληνικής…Γλώσσης
.
και τί είπε (!) ο τάδε και τί είπε ο δείνα “Ξένος”.
.
ΚΑΙΡΟΣ για…λίγο ΡΕΑΛΙΣΜΟ.
.
Να ξαναπατήσουμε στην Γη. Στην ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, για το καλό
και την ΣΥΝΕΧΕΙΑ της Ελληνικής Γλώσσας-Φωνής.
.
ΓΙΑΤΙ ΣΗΜΕΡΑ, με την “απρόβλεπτη” ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ (Ψηφιοποίηση, Ιντερνετ, Διαδίκτυο,
ΤΕΧΝΗΤΗ νοημοσύνη, Ρομποτική κλπ) και τα “ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ” Πολιτικο-κοινωνικά
συμβαίνοντα (μεταναστεύσεις, πληθυσμιακές ανακατατάξεις, Δημογραφικά κ.α),
είναι πλέον ΩΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ και…..”πέραν” ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ.
.
Πόσοι και Πώς θα μιλούν και ΚΥΡΙΩΣ Πώς θα γράφουν,
στο άμεσο μέλλον, την ΕΛΛΗΝΙΚΗ Γλώσσα.
.
Σημείωση: Προτιμότερη θα ήταν η διατύπωση: “Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικού Πολιτισμού”.
Αυτό είναι όντως μια αδιαμφισβήτητη “ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΤΗΤΑ”.
.
Υ.Γ Μήπως σχετικά, μας “προειδοποιούσε” έμμεσα και ο ΔΙΟΡΑΤΙΚΟΣ…
Xenophon Zolotas, όπως υπογράφει, ΠΡΙΝ από 70 (Εβδομήντα) περίπου χρόνια;
.
ΟΤΑΝ…. “μάζεψε” (!) και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΕ με τους Ξένους, (με) ΕΛΛΗΝΟΓΕΝΕΙΣ μεν,
πλην ΛΑΤΙΝΟΓΡΑΜΜΕΝΕΣ λέξεις.
.
Ίσως όχι για να…πουλήσει μόνο “Ελληνικότητα” στους “φτωχούς” Ξένους, όπως
ακόμη και σήμερα πιστεύουμε.
.
Πολύ Πιθανό (προσωπική εικασία) κάτι ήθελε να πει ΚΑΙ προς τους Συμπατριώτες του
Έλληνες (!).
.
Βοηθητικό, το σύντομο (2λεπτο περίπου) ΒΙΝΤΕΟ με ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ που επαναδημοσιεύω, ως προς την δυνατότητα “Γόρδιων” λύσεων ΚΑΙ στην Εξέλιξη-Διάσωση της Γλώσσας.