ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΣ ΟΙ ΠΤΗΣΕΙΣ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΛΟΓΩ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΥΠΕΡΚΟΠΩΣΗΣ ΤΩΝ ΠΙΛΟΤΩΝ!
Αποκαλύψεις μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στο Ροστόβ
Του Μιχαήλ Στυλιανού 25-3-16
Συγκλονιστικές αποκαλύψεις για την υψηλή ανασφάλεια πτήσεων αγνώστου αριθμού αεροπορικών εταιρειών πυροδότησε η προ δεκαημέρου πολύνεκρη πτώση αεροπλάνου της Ντουμπάι Αιρλάϊνς στο Ροστόβ ον Ντον της Ρωσίας.
Το ρωσικό πολύγλωσσο τηλεοπτικό δίκτυο RT μεταδίδει από το πρωί στα ειδησεογραφικά δελτία του σειρά αυτοπροσώπων μαρτυριών πρώην και εν ενεργεία πιλότων της ίδιας και άλλων εταιρειών, που καταγγέλλουν, εξοντωτικές συνθήκες εργασίας, ωράρια και προγράμματα εξουθενωτικά για τους πιλότους, που παραβιάζουν τους κανόνες ασφαλείας των πτήσεων.
Σε μια πρώτη χθεσινή μαρτυρία σε απεσταλμένη του ρωσικού δικτύου, πρώην πιλότος που δέχθηκε να μιλήσει «ον κάμερα» με συγκάλυψη των χαρακτηριστικών και της φωνής του, ανέφερε ότι είχε προειδοποιήσει την εταιρεία για την βεβαιότητα αεροπορικού δυστυχήματος, όταν υπέβαλε την παραίτησή του λόγω των επικίνδυνων συνθηκών απασχόλησης.
Ανέφερε ότι τα ωράρια πτήσεως των πιλότων ήταν εξαντλητικά και η ακανόνιστη εναλλαγή των προγραμμάτων συχνά τους ανάγκαζε να εκτελούν πολύωρες πρωινές και βραδινές πτήσεις την ίδια μέρα, σε βαθμό φυσικής εξάντλησης. Οι αναφορές τους για υπερκόπωση αποθαρρύνονταν, στην αρχή με τον χλευασμό «πριμαντόνες», έπειτα με περικοπές αποδοχών και τελικά με απόλυση.
Ο πιλότος και τα μέλη του πληρώματος, πρώην συνάδελφοι, που σκοτώθηκαν στο Ροστόβ ήσαν γνωστοί του και η μαρτυρία του ήταν ξέσπασμα αγανάκτησης και εκπλήρωση της ανθρώπινης υποχρέωσης να προστατεύσει μελλοντικούς επιβάτες.
Παράλληλα με το ρεπορτάζ, το δίκτυο παρουσίαζε διαφημίσεις της εταιρείας, που έδειχναν ακμαίους πιλότους της βαδίζοντες προς το αεροπλάνο και που εκθείαζαν την ασφάλεια και τους λοιπούς λόγους προτίμησης της εταιρείας.
Η απεσταλμένη του ρωσικού δικτύου κατόρθωσε να εξασφαλίσει και παρουσίασε στο διεθνές κοινό τα πρωτότυπα προγράμματα πτήσεων , που στοιχειοθετούσαν τις καταγγελίες. Ανέφερε ότι η καθιερωμένο ως ασφαλές ωράριο απασχόλησης του πιλότου είναι 40 έως 60 ώρες την εβδομάδα. Στην Ντουμπάι Αιρλάϊνς έφθανε και τις 100 ώρες. Της αναφέρθηκαν -είπε- περιπτώσεις πιλότων που αποκοιμήθηκαν μέχρι και οκτώ λεπτά στο χειριστήριο, εν πτήσει. Ανέφερε επίσης ότι οι πιλότοι και τα πληρώματα τελούσαν υπό ψυχολογική πίεση για την τήρηση μυστικότητας και καθεστώς φόβου.
Το χθεσινό ρεπορτάζ εκίνησε σήμερα σειρά νέων μαρτυριών για την Ντουμπάι αλλά και για άλλες αεροπορικές εταιρείες των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Πρώην και εν ενεργεία πιλότοι επικοινώνησαν με το ρωσικό δίκτυο για να ευχαριστήσουν για το χθεσινό ρεπορτάζ και προσφέρθηκαν να μιλήσουν μπροστά στην κάμερα αλλά με καλυμμένα πάντοτε τα χαρακτηριστικά τους. Βασικά επιβεβαίωσαν ,με μαρτυρίες της προσωπικής τους εμπειρίας, τις καταγγελίες του συναδέλφου τους για εταιρείες πλουσίων χωρών του Κόλπου, με αεροπλάνα τελευταίας τεχνολογίας , αλλά με πληρώματα που εργάζονται σε συνθήκες γαλέρας.
Ο παρουσιαστής του δελτίου μετέδωσε αντίδραση της Ντουμπάι Αιρλάϊνς, με γενικόλογη ανακοίνωση ότι η λειτουργία του προσωπικού της ανταποκρίνεται στις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας. Προβλήθηκαν σε ανταπάντηση τα προγράμματα πτήσεων, που ανατρέπουν τον ισχυρισμό. Η απεσταλμένη δημοσιογράφος εξήγησε ότι στην αναφορά πτήσεως, που υποβάλλουν οι πιλότοι κατά την επιστροφή τους, συχνά απαντάται η λέξη «κόπωση». Το φαινόμενο διογκώνεται κάθε χρόνο από το 2012 και πέρυσι ξεπέρασε τις 100 περιπτώσεις.
Σε ερώτηση εάν υπάρχει εποπτεύουσα αρχή, ένας των πιλότων που κατέθεσαν στην εκπομπή αποκάλυψε ότι η αρμόδια επιτροπή ελέγχου των Εμιράτων προεδρεύεται από τον διευθυντή αεροπορικής εταιρείας!
Διεθνής εμπειρογνώμων που εκλήθη να γνωμοδοτήσει στην εκπομπή εδήλωσε -πολύ ανησυχητικά- ότι είναι κοινό μυστικό ότι αεροπορικές εταιρείες παραβιάζουν τα όρια ασφαλείας στις ώρες πτήσεως των πιλότων. Ανέφερε ότι πολλές ώρες πτήσεως, σε ακανόνιστα προγράμματα, οδηγούν σε φυσική εξάντληση, όπου ο πιλότος παύει να ξέρει την ώρα και την ημερομηνία και υπόκειται και σε σφάλματα κρίσεως.
Ετόνισε ότι επιβάλλεται η σύσταση μιας διεθνούς αρχής για την σοβαρή εποπτεία των κανόνων ασφάλειας στη λειτουργία των αεροπορικών εταιρειών.