"Έξω μαθαίνουν αρχαία Ελληνικά" ή… νομίζουμε; (1)

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

image.jpegτου Χρυσόστομου Τσιρίδη

το “αναγνωστικόν” των…. δημοτικών μας χρόνων.
(επανέκδοση- ένθετο της εφημερίδας “ΤΟ ΒΗΜΑ”).
.
“Έξω μαθαίνουν αρχαία Ελληνικά” ή… νομίζουμε; (1)
.
Να ξεκινήσω με την πρώτη στροφή από ένα…… “κλασικό” ποίημα:
.
Τίτλος: Γη η Ελληνίς
.
Ξεύρεις την χώρα που ανθεί
φαιδρά πορτοκαλλέα
που κοκκινίζει η σταφυλή
και θάλλει η ελαία;;;
.
Ω ! Δεν την αγνοεί κανείς
Είναι η γη η Ελληνίς.
.
Ακολουθούν τρία….. μνημόνια.
Το κάθε…. μνημόνιο δίνει μία από τις τρεις βασικές μας (τότε ΚΑΙ σήμερα) “προκαταλήψεις”. Γιατί, πριν δούμε (σε επόμενα σημειώματα) τί… μαθαίνουν “ΕΞΩ”, ας…. δούμε πρώτα τα του οίκου μας.
.
Και όχι με θεωρητικά αραδιάσματα, αλλά με βάση ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ του 1956. Πριν… 60 χρόνια….!
.
Ωστόσο ακόμη ψαχνόμαστε. Για ορισμένους, λες και δεν πέρασε όυτε…. μέρα….!
.

Μνημόνιο 1:
Όχι, που θα ήταν κάποια άλλη χώρα. Μόνο στην Ελλάδα
ανθούν γελαστές πορτοκαλιές, κοκκινίζουν τα σταφύλια
και θάλλουν οι…. θρούμπες. Μόνο στην Ελληνίδα γη.
.
Μνημόνιο 2:
Το ποίημα ΔΕΝ είναι γραμμένο στα… ΧΥΔΑΙΑ Ελληνικά των…. αγραμμάτων,
αλλά σε….. “καλά, γνήσια” Ελληνικά, απ’ αυτά που οι μιστριώτηδες, οι τζάρτζανοι και
οι ζούκηδες δίδασκαν στα παιδιά των Ελλήνων αγροτών, εργατών σε….. αντικατάσταση των χυδαίων….!
.
Ο εκπαιδευτικός στόχος ήταν, κάποια στιγμή να απαλλαγεί (!!!) η γλώσσα του αγρότη, του εργάτη, του απλού πολίτη από τις γλωσσικές….. χυδαιότητες (λ.χ “λιόδεντρο”, “λάδι” κλπ),
.
να μάθει ο αγρότης να…. γράφει την…. πορτοκαλλέαν με δύο “λλ”

και να υποβάλλει “ΕΥΠΡΕΠΕΙΣ” αιτήσεις στο Δημόσιο: Λαμβάνω την τιμήν (!), να…. παρακαλέσω (!) υμάς, όπως… ευαρεστούμενος (!)….. κλπ
.
Έτσι θα άκουγες κάποια στιγμή (δηλαδή…. ΠΟΤΕ) τον Έλληνα αγρότη να λέει σε…. “σωστά” Ελληνικά:
.
Έχω 2 στρέμματα… με φαιδράς πορτοκαλλέας, 5 στρέμματα με…. ερυθρώσας σταφυλάς και 7 στρέμματα με…. θάλλουσας ελαίας. “ΚΑΘΑΡΑ” Ελληνικά… δηλαδή, ακόμη ΈΣΤΩ και….. ΧΩΡΙΣ ομιλητές (!). (το όραμα των μιστριώτηδων).
.
Μνημόνιο 3
Οι δεκαετίες του ’50, του ’60 και του ’70 είναι μια ΜΙΚΡΟΓΡΑΦΙΑ χρόνου της ιστορικής διγλωσσίας και της γλωσσικής μας σύγχυσης. (Μεγάλη συζήτηση).
( … εις τα…. χαμόκλαδα…κοντά / αλώπηξ … ίσταται.. δολία. (η…. δολία αλώπηξ ίσταται….. κοντά…. εις τα…. χαμόκλαδα).
.
Το κυρίως θέμα όμως είναι αλλού:
Σε κάθε περίπτωση οι νεότεροι δείξτε κατανόηση στα πιστεύω…. των μπαμπάδων και των παπούδων….!
Με κάτι τέτοια, μας “μεγάλωσαν” και νομίζαμε ότι “Εξω” κοιμούνται με Πλάτωνα και ξυπνάνε με Θουκυδίδη….! Και…… ό,τι έχουν το πήραν από μας…..!!!
.
Ένα απ’ αυτά που μας…. έμεινε μέχρι σήμερα: “Έξω μαθαίνουν αρχαία Ελληνικά”.
.

Τί μας “άφησε” λοιπόν…. εκπαιδευτικώς η δεκαετία του ’50; Ενώ όλα τα κράτη, μεταπολεμικά, ανασκουμπώνονται, εμείς χαμένοι στο…. διάστημα: Διγλωσσία και αυτοπαγίδευση.
.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ