Δεν εμφανίστηκαν στην διαβούλευση οι «άριστοι» με τους μπαγκλαντεσιανούς των 400 ευρώ! Τους πετάνε έξω από κάθε πολιτισμένη χώρα αλλά εδώ έχουν για μπρόκερ την Μητσοτάκης ΟΠΟΕ (Ομόρρυθμος πολιτική και οικονομική εταιρεία)
Υπάρχουν εταιρείες-φαντάσματα στις μεταφορές που ξέρουν μόνο η ΝΔ και ο κ. Κυρανάκης, που «αποκάλυψε» ποιος είναι ο διευθυντής της Uber σε ραδιοφωνικό σταθμό, οπότε στη διαβούλευση για τα ταξί αυτούς θα καλέσουμε, είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης Στο Κόκκινο και τον Στάθη Σχινά.
Ηλεκτρονική υποβολή καταλόγων με ονόματα αυτοκινητιστών και οχήματα ΤΑΞΙ θα απαιτεί από τις εταιρείες διαμεσολάβησης το νέο πλαίσιο, καθώς και έδρα στην Ελλάδα για την πληρωμή των σχετικών φόρων.Στο σχέδιο νόμου που ετοιμάζεται για το νέο ποινολόγιο του ΚΟΚ με τα πρόστιμα με εισοδηματικά κριτήρια και τις αυστηρές διοικητικές κυρώσεις, περιλαμβάνεται και η ρύθμιση του κλάδου των ταξί και των σχετικών ψηφιακών πλατφορμών. Ο κύκλος των διαβουλεύσεων με όλες τις πλευρές δεν έχει ολοκληρωθεί, τόνισε ο κ. Σπίρτζης, θυμίζοντας σχετικά δημοσιεύματα που το «αποκάλυπταν».
«Το νομοσχέδιο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, θα παρουσιαστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια για λίγες ημέρες θα γίνουν συναντήσεις με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους, τους αυτοκινητιστές και τους εκπροσώπους των εταιρειών διαμεσολάβησης… εφόσον τους βρούμε», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός, καθώς «υπάρχουν εταιρείες που έχουν πρόσωπα που τους εκπροσωπούν, αλλά και εταιρείες-φαντάσματα που τις ξέρει μόνο η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Κυρανάκης».
Μέχρι τώρα, «η Uber δεν εμφανίστηκε … από τον κ. Κυρανάκη και έναν ραδιοφωνικό σταθμό μάθαμε πώς λέγεται ο διευθυντής της Uber … θα ζητήσουμε είτε από τη ΝΔ είτε από τα ΜΜΕ να έρθουν στο υπουργείο να μας καταθέσουν τις απόψεις τους», προσέθεσε.
Πλήρες πλαίσιο για τις εταιρείες διαμεσολάβησης
«Στα ταξί και τις εταιρείες διαμεσολάβησης θα έχουμε πολύ μεγάλες τομές, θα έχουμε ρύθμιση και θεσμικό πλαίσιο επιτέλους για το πώς μία εταιρεία διαμεσολάβησης μπορεί να λειτουργήσει στην Ελλάδα. Να έχει έδρα στη χώρα μας, να μην φοροδιαφεύγει, να πληρώνει φόρους, ποιοι είναι οι συνεργάτες της, ποιοι είναι οι οδηγοί της», συνέχισε ο ίδιος.
Λέει μία εταιρεία ότι χρησιμοποιεί μόνο ΤΑΞΙ, αλλά «δεν το ξέρει κανείς αυτό», έτσι στο εξής θα υπάρχει υποχρέωση υποβολής λίστας με τα συνεργαζόμενα ΤΑΞΙ και άλλους επαγγελματίες, «σε ηλεκτρονικό σύστημα, για να διευκολύνεται ο έλεγχος», αλλά και με τα οχήματα.
«Αυτά είναι τα ζητήματα για τα οποία η ΝΔ μας καταγγέλλει ότι πάμε να κλείσουμε τις πλατφόρμες διαμεσολάβησης … το αμέσως επόμενο διάστημα θα κληθεί η ΝΔ να δώσει πολλές εξηγήσεις, θα έχουμε πάλι μία περίοδο απολογίας της ΝΔ», κατέληξε.
Τέλος στο άλλοθι της κρίσης για τα πρόστιμα
Με την νέα κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και την αναλογική με το εισόδημα προσαύξηση των μειωμένων βασικών προστίμων, κανείς δεν θα μπορεί να ζητήσει επιείκια από τους ανθρώπους της Τροχαίας για τις παραβάσεις του, ενώ όσοι προκαλούν ατυχήματα, ακόμη και μιλώντας σε κινητό ή πετώντας ένα τσιγάρο από το παράθυρο, θα «πληρώνουν» με αφαίρεση άδειας, είπε επίσης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
«Θέλουμε να δημιουργήσουμε έναν νέο κώδικα κοινωνικών αξιών και συμπεριφοράς. Αυτό δεν μπορεί να γίνει κρατώντας το ίδιο θεσμικό πλαίσιο … να αισθάνεται ο πολίτης ότι για κάθε παράβαση ο μόνος στόχος που υπάρχει είναι να μπει ένα πρόστιμο, μία εισπρακτική αντίληψη του κράτους για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και άλλες κοινωνικές συμπεριφορά», είπε ο κ. Σπίρτζης.
Επίσης, «στόχος είναι η οδική ασφάλεια, καθώς αν δεν κατανοήσουμε ότι ένα όχημα … είναι επικίνδυνο εργαλείο και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στη δική μας συμπεριφορά, δεν πρόκειται να βελτιώσουμε ούτε την κοινωνική συμπεριφορά ούτε την οδική ασφάλεια … Θέλουμε λοιπόν να περάσουμε ως αντίληψη το να συνειδητοποιήσουμε όλοι πόσο επικίνδυνες είναι κάποιες κακές συνήθειες. Δεν υπάρχει διάθεση τιμωρίας μέσω ενός προστίμου και μόνο … το point system έχει άλλα χαρακτηριστικά».
Διαμόρφωση των χώρων στα μεγάλα αστικά κέντρα
Ο υπουργός υπογράμμισε τη σημασία της διαμόρφωσης των χώρων στην συμπεριφορά των οδηγών, με παράδειγμα το χώρο του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, όπου «οι ίδιοι οδηγοί» φέρονται τελείως διαφορετικά. «Δεν θέλουμε να γίνει “με το ζόρι”, αλλά να πείσουμε τον πολίτη να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι καλό για όλους μας, να έχουμε τέτοιου είδους συμπεριφορές», υπογράμμισε.
Πρέπει να διαμορφωθούν οι εγκαταστάσεις και οι χώροι, τουλάχιστον στα δύο μητροπολιτικά κέντρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, στις πρωτεύουσες των περιφερειακών ενοτήτων και άλλους μεγάλους δήμους, σημείωσε ο κ. Σπίρτζης. «Δεν είναι δυνατόν π.χ. να μην είναι καθορισμένες οι θέσεις όπου μπορεί ένα όχημα να σταματήσει για επιβίβαση ή αποβίβαση, οι πιάτσες των ταξί, μία σειρά από κρίσιμες υποδομές».
Κατηγοριοποιούνται με νέο τρόπο οι παραβάσεις
«Το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε είναι ότι τα μέτρα για την παράβαση του ΚΟΚ δεν έχουν εισπρακτικό χαρακτήρα … κάποιες παραβάσεις έχουν αντικοινωνικό χαρακτήρα, κάποιες άλλες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες», όπως τόνισε.
Έτσι, γίνεται «κατηγοριοποίηση των παραβάσεων … σήμερα υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες παραβάσεις και κάθε μία με το δικό της πρόστιμο. Δεν μπορεί κανείς να συνειδητοποιήσει την επικινδυνότητα … Θεσπίζουμε τρεις κατηγορίες παραβάσεων, χαμηλής, μέσης και υψηλής επικινδυνότητας, αλλά και μία πρόσθετη κατηγοριοποίηση, αντικοινωνικής συμπεριφοράς και πρόκλησης συχνών ατυχημάτων».
«Στις δύο τελευταίες, όσες παραβάσεις ενταχθούν από την θεσμοθετημένη επιτροπή του ΚΟΚ, δεν θα έχουν καν πρόστιμο, αλλά βαριές διοικητικές ποινές, αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων για δύο μήνες την πρώτη φορά, για τέσσερις μήνες την δεύτερη, ενώ στη συνέχεια θα υποχρεώνεται κάποιος να δώσει εξετάσεις ξανά για την άδεια», τόνισε ο υπουργός.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην παράνομη στάθμευση που αχρηστεύει ράμπες για ΑΜΕΑ, στην χρήση των ΛΕΑ (λωρίδων έκτακτης ανάγκης), την χρήση κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, την κίνηση φορτηγών και μεγάλων οχημάτων στην αριστερή λωρίδα του εθνικού οδικού δικτύου. «Για όλα αυτά θα υπάρχει αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων, ενώ τη δεύτερη φορά θα ξαναδίνει κάποιος εξετάσεις», όπως είπε.
Κανένας δεν θα επικαλείται τα οικονομικά για να γλιτώσει πρόστιμο
«Τα υπόλοιπα πρόστιμα, ανάλογα με την κατηγορία αδικήματος, θα μειωθούν και θα υπάρχουν προσαυξήσεις ανάλογα με το εισόδημα … σήμερα έχουμε υπέρογκα πρόστιμα και παρατηρούμε ότι οι τροχονόμοι μας, όταν βλέπουν κάποιον να πηγαίνει στην εργασία του για να πάρει ένα χαμηλό μεροκάματο, δεν “γράφουν” κάποιον για ένα πρόστιμο 300-500 ευρώ … όποιος δεν το αντιλαμβάνεται έχει μείνει αλλού. Το μόνο πρόστιμο που έχει μείνει στη χώρα είναι η παράνομη στάθμευση από την Δημοτική Αστυνομία».
«Το δεύτερο που συμβαίνει», συνέχισε ο κ. Σπίρτζης, «είναι ότι για έναν εργαζόμενο, έναν άνεργο και έναν εκατομμυριούχο, δεν είναι το ίδιο ένα οριζόντιο πρόστιμο για μία συγκεκριμένη παράβαση … έχουν άλλη σημασία για τον καθένα … θέλουμε να χτυπήσουμε τη λογική του “έχω λεφτά, πληρώνω και παρανομώ” … Δεν είναι μόνο στην Ελλάδα που επιχειρείται, η Φινλανδία, η Βρετανία, η Ελβετία έχουν θεσπίσει τέτοια συστήματα, πολύ αυστηρά, για αυτούς που παρανομούν και έχουν πολύ υψηλά εισοδήματα, ώστε να παίξει το πρόστιμο τον ίδιο ακριβώς ρόλο».
«Καταλαβαίνω την αγωνία της Νέας Δημοκρατίας και άλλων, αντιδρούν έτσι όχι μόνο σε επίπεδο πολιτικής και ταξικής θεώρησης, αλλά και επειδή κάνουν πολλές παρανομίες και πληρώνουν πολλά πρόστιμα».
Πώς θα προσδιορίζονται και επιβάλλονται τα αναλογικά πρόστιμα
«Δίκαιο μέτρο δεν είναι το οριζόντιο, αλλά αυτό που έχει τον ίδιο αντίκτυπο … Θα έχουμε μία βάση συγκεκριμένη και οριζόντια για το πρόστιμο και στη συνέχεια θα πηγαίνει στο ΥΠΟΙΚ και το taxis και θα υπάρχει μία προσαύξηση ανάλογα με το εισόδημα», διευκρίνισε ο κ. Σπίρτζης.
«Οι παραβάσεις είναι ίδιες, δεν είναι νέος ΚΟΚ, αλλά νέο ποινολόγιο, ένας εκσυγχρονισμός και εξορθολογισμός … να είναι εύληπτο σε όλους ποιες παραβάσεις είναι υψηλής επικινδυνότητας, τι πάμε να κάνουμε ως κοινωνία με την οδική μας συμπεριφορά».
Η πρόκληση ατυχήματων δεν κοστολογείται, οδηγεί σε αφαίρεση άδειας
Ανέφερε ως παράδειγμα το να πετάξει ένας οδηγός ένα τσιγάρο από το παράθυρο, προκαλώντας ένα ατύχημα ή δυστύχημα στην επερχόμενη μηχανή ή ΙΧ. «Αυτό δεν μπαίνει σε λογική προστίμου 40, 50, 100 ευρώ. Θα πάει στην λογική της αντικοινωνικής συμπεριφοράς ή της υψηλής πρόκλησης ατυχημάτων και θα αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης».
Άλλες τομές που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
Σημείωσε επίσης ότι πέραν του ΚΟΚ, στο σχέδιο νόμου υπάρχουν πολλές μεγάλες τομές στο χώρο των μεταφορών, όπου «ο παλαιοκομματισμός έχει στήσει πάρα πολλά καταστήματα που κοστίζουν πάρα πολύ στον ελληνικό λαό».
Επιχειρείται η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας ώστε οι πολίτες να μην στήνονται στις ουρές και τα γκισέ για πινακίδες στα γραφεία μεταφορών των Περιφερειών, αλλά με ένα email ή ταχυδρομείο, θα τα στέλνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες στο σπίτι τους.
Επίσης, δεύτερο ηλεκτρονικό σύστημα για κάθε εισαγόμενο μεταχειρισμένο όχημα θα παρέχει έκδοση πιστοποιητικού από τον κατασκευαστή ή τον αντιπρόσωπο για σειρά στοιχείων, όπως ο αριθμός πλαισίου, ο κυβισμός, τα χιλιόμετρα που έχει κάνει, η συντήρηση από πιστοποιημένα συνεργεία κτλ.
Περαιτέρω, θεσπίζονται:
• κανόνες για τον ΚΟΚ και για τη σήμανση όσον αφορά τα ποδήλατα και τους ποδηλατόδρομους.
• κανόνες και έλεγχοι όσον αφορά τις μεταφορές επικίνδυνων υλικών.
• κανόνες για ειδικές κατηγορίες μεταφορών όπως τα τρενάκια, τα τουριστικά λεωφορεία κτλ.