Τα «βιζαβί» – Οι εκδρομές στο «προάστιο» Πατήσια με τα ιπποκίνητα τραμ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ως τότε η βενζίνη «επωλείτο εις τα φαρμακεία δια τον καθαρισμό μόνο των λεκέδων»

Με κάθε είδους άμαξες, οι Αθηναίοι του περασμένου αιώνα οργάνωναν εκδρομές στην πιο αγαπημένη από τις μακρινές εξοχές, το «προάστιο» Πατήσια. Η μεγαλύτερη όμως εξόρμηση γινόταν για τους εορτασμούς της πρωτομαγιάς στους κήπους των Πατησίων. Μόνιππα, δίιππα, βικτόριες, λαντό και αραμπάδες μετέφεραν τον κόσμο από τις γειτονιές.

Σημαντική θέση στη συγκοινωνία κατείχαν τα βιζαβί. Ήταν τα λεωφορεία της εποχής. Επρόκειτο για μεγάλες ανοιχτές άμαξες με αντικριστά μουσαμαδένια καθίσματα. Βενζινοκίνητα λεωφορεία δεν υπήρχαν, αφού το πρώτο αυτοκίνητο έκανε την εμφάνισή του στην Αθήνα το 1901. Ως τότε «η βενζίνη ήτο είδος το οποίο επωλείτο εις τα φαρμακεία δια τον καθαρισμό των λεκέδων».

Στις 23 Απριλίου 1882 η βελγικής προέλευσης «Ανώνυμος Ελληνική Εταιρεία Ιπποσιδηροδρόμων Αθηνών – Περιχώρων», εγκαινίασε τον ιπποκίνητο τροχιόδρομο Συντάγματος – Πατησίων. Δέκα ιπποκίνητα τραμ, στολισμένα με μυρτιές και σημαίες – ελληνικές και βελγικές – μετέφεραν από το Σύνταγμα τους επισήμους. Στο τέρμα της διαδρομής, που ήταν στο ρέμα Λαβίδη, δηλαδή η σημερινή Φωκίωνος Νέγρη, τους περίμενε πλούσιο πρόγευμα που σέρβιρε η μπυραρία «Φίσερ». Αργότερα το τέρμα της γραμμής έγινε η περίφημη Αλυσίδα.

keimeno patisia1
Με μόνιππα, δίιππα, βικτόριες, λαντό, αραμπάδες και «βιζαβί» κυκλοφορούσαν οι Αθηναίοι στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού στην Πατησίων / Συλλογή Αντώνη Σ. Μαϊλλη

Η περιπέτεια με τον ιπποκίνητο τροχιόδρομο στα Πατήσια

Η μετάβαση στα Πατήσια με τον ιπποκίνητο τροχιόδρομο ήταν μια μικρή περιπέτεια. Τα μικροσκοπικά γαλάζια οχήματα, κλειστά τον χειμώνα και ανοιχτά το καλοκαίρι, προχωρούσαν πάνω σε μικρές σιδηροτροχιές και η ταχύτητα τους ήταν ανάλογη με τη διάθεση των ιπποζυγίων. Συχνά τα άλογα δεν προχωρούσαν και τότε οι επιβάτες κατέβαιναν και έσπρωχναν το τραμ ώσπου να ξαναπάρει μπρος. Έτσι το λαϊκό δίστιχο «το τραμβάι (από το αγγλικό tramway ) δεν τραβάει», ανταποκρινόταν πολλές φορές στην πραγματικότητα. Όταν το ιπποκίνητο «τραμβάι» αντικαταστάθηκε από τον «ηλεκτρικό τροχιόδρομο», τα άλογα δόθηκαν σε θηριοτροφεία και στον ζωολογικό κήπο, ενώ τα βαγόνια έγιναν μπανιέρες στο Νέο Φάληρο.

Το ηλεκτρικό τραμ στα Πατήσια

Το 1908 το ηλεκτρικό τραμ έφτασε στα Πατήσια. Με δύο βαγόνια και ανοιχτό για το καλοκαίρι, με χρώμα κρεμ στην αρχή και πράσινο αργότερα και με τέλος της διαδρομής το τέλος της οδού Πατησίων. Από την αρχή της κυκλοφορίας του πήρε τον αριθμό 3, ο οποίος παραμένει ακόμη και σήμερα στο τρόλεϋ.

Το 1940 τοποθετήθηκε από την «HEM Power» το μεγάλο πολυτελές κίτρινο τραμ 3/7 Πατήσια – Αμπελόκηποι και λόγω της μεγάλης επιβατικής κίνησης θεωρήθηκε η σημαντικότερη για την εποχή εκείνη γραμμή. Το 1953 ο τότε υπουργός Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνος Καραμανλής, ξήλωσε τις γραμμές του τραμ στη Χαυτεία και ανάγκασε την ΗΕΜ να αντικαταστήσει τα τραμ με τρόλεϋ.

keimeno patisia2
Το 1908 το ηλεκτρικό τραμ έφτασε στα Πατήσια. Είχε δύο βαγόνια θερινό (ανοιχτό) για το καλοκαίρι και η διαδρομή του τελείωνε στο τέλος της οδού Πατησίων. Από την αρχή μέχρι σήμερα ο αριθμός διαδρομής είναι ο ίδιος: «3» / Συλλογή Αντώνη Σ. Μαϊλλη

Το «Θηρίο»

Το 1885 μπήκε σε λειτουργία ο ατμήλατος σιδηρόδρομος Αθηνών – Κηφισίας, το περιβόητο «Θηρίο», που ξεκινούσε από τον σταθμό Αττικής και αργότερα από την πλατεία Λαυρίου (οδός 3ης Σεπτεμβρίου). Το φοβερό παρατσούκλι του δόθηκε από τη φασαρία που έκαναν οι βραδυκίνητες μηχανές του, που ξεφυσούσαν καρβουνόσκονη, σπίθες και αναμμένα καρβουνάκια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι επιβάτες, κυρίως το καλοκαίρι με τα ανοιχτά βαγόνια, να βγαίνουν κατάμαυροι ως «ανθρακωρύχοι».

Όταν το «Θηρίο» περνούσε από το τέρμα της οδού Πατησίων, ο φύλακας «τέντωνε» την αλυσίδα (το 1930 αντικαταστάθηκε από δύο σιδερένιες μπάρες).

Σ΄αυτήν οφείλει το όνομά της η γραφική τότε Αλυσίδα.

keimeno patisia3
Το «Θηρίο» στην πλατεία Λαυρίου το 1920. Εξυπηρέτησε πολλές γενιές Αθηναίων ως το 1938 που σταμάτησε να λειτουργεί. Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι 1869-1979, Αθήνα 1970

Ο απόγονος του «Θηρίου» και η νέα εποχή

Ο γρήγορος, όμορφος και αθόρυβος απόγονος του «Θηρίου», ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, επεκτάθηκε πολύ αργότερα (1956) ως τα Πατήσια, όπου κατασκευάστηκε σύρτης αναστροφής των συνθέσεων των αμαξοστοιχιών (Τρίτη γραμμή – τοπικό τραίνο). Τελικά, η κατά γενική ομολογία άριστη συγκοινωνία (τραμ και αργότερα τρόλεϋ, λεωφορεία, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος), μετέτρεψε τα Πατήσια σε μία από τις πιο πολυσύχναστες και πυκνοδομημένες συνοικίες, με συνέπεια την ποιοτική υποβάθμιση της ζωής των κατοίκων του ωραίου προαστίου.

Απόσπασμα από το βιβλίο «Αθηναϊκοί Δρόμοι», Ναταλία Σαμαρά-Γκαίτλιχ

Πηγή αρχικής εικόνας: Συλλογή Χαρίλαου Πατέρα

mixanitouxronou

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Μαρτυρίες γιά συμβάντα, στό έπος του ΄40 Από τό αρχειο του υποστράτηγου Δρακούλη Βασιλαράκου

Πρόλογος Δέν ειναι μόνο τά πρόσωπα πού έχουν τή δική τους ιστορία, αλλά καί τά κείμενα, τά έργα τέχνης καί γενικως όλα τά πράγματα. Μπορει νά περάσουν...

Ο ερχομός του πολέμου στα τηλεγραφήματα του ΑΠΕ και το ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη

Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄(16. Απρίλη 1934-14. Δεκέμβρη 1940) εκδόσεις Ίκαρος Της Κατερίνας ΒλαχοδήμουΣεπτέμβρης 1938. Κυριακή Βράδυ, Κηφισιά(Γράμμα) «…Προχτές βράδυ ήρθα στην Κηφισιά, αργά στις 8.30. Κατά...

Θεόδωρος Κανδηλάπτης: Από τον Πόντο στην Αλεξανδρούπολη και στα βουνά της Βορείου Ηπείρου

Στο «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» Ο Οδυσσέας Ελύτης υμνεί τον ηρωισμό ενός νεαρού ανθυπολοχαγού που έπεσε ηρωικά μαχόμενος στα...

Τι συζήτησαν Μεταξάς και Γκράτσι πριν το ιστορικό «ΟΧΙ» που οδήγησε στον πόλεμο

Ο Εμμανουέλε Γκράτσι, πρέσβης της Ιταλίας στην χώρα μας, το 1940 Συμπρωταγωνιστής κι αυτός της ιστορικής εκείνης νύχτας της 28/10/1940 στο βιβλίο του, «Η αρχή...

Ύψωμα 731: Οι Θερμοπύλες πού δέν έπεσαν Ποτέ!

Στις αρχές Μαρτίου 1941, ο ίδιος ο Μπενίτο Μουσολίνι έφτασε στην Αλβανία για να παρακολουθήσει από κοντά τις επιχειρήσεις Κύριος στόχος, η διάσπαση του...

Πώς πήραμε τη Χειμάρρα: Οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να ηχούν χαρμόσυνα για πάνω από μία ώρα – Τα σπίτια σημαιοστολίζονταν το ένα μετά...

Η Χειμάρρα έπεσε! Τα έκτακτα παραρτήματα των εφημερίδων λίγο μετά το μεσημέρι γίνοταν ανάρπαστα στην Αθήνα και στον Πειραιά.Από τον Βασίλη Γαλούπη Εφημερίδα Δημοκρατία Οι...

Γυναίκες της Πίνδου: Οι ηρωίδες του έπους του ’40

Επιζήζασες του έπους του 40 μίλησαν στην ΕΡΤ και τη Δέσποινα Αμαραντίδου Βιντεο από παλιότερη εκδήλωση του 2020Εκτός από τους ήρωες στρατιώτες που έπεσαν στα...

Ο Άγνωστος Πόλεμος του ’40 – Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο

Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου του 1940  Το παρουσίασε παλιότερα  η «Μηχανή του χρόνου». H εκπομπή ερευνά...

Ο πόλεμος του 1940 δεν ήταν μόνο μάχες με όπλα – Ήταν μάχη αξιών

Τιμούμε και αυτούς που πάλεψαν όχι μόνο στα πεδία των μαχών, αλλά και με το ήθος, την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους Μέσα στο χιόνι...

Τα σπουδαία τραγούδια που γράφτηκαν για το έπος του ’40 και αναπτέρωσαν το ηθικό του στρατού και του λαού

Με τις φωνές τους έδιναν κουράγιο και δύναμη στους Έλληνες που αγωνίζονταν στον πόλεμο του ‘40 Ήταν οι φωνές και τα τραγούδια τους, που ταξίδευαν...

Έλληνες: Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του

Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του Τον πόλεμο θα τον χάναμε, και θα κέρδιζαν ο Άξονας, οι...

Με την “Μαντάμ Μπάτερφλάϋ”, άρχισε η Ιταλική επίθεση το 1940

Η τέχνη στην υπηρεσία μιάς ανομίας βλέψεων, που ενδύονται “φιλία” Ενώ οι προθέσεις είναι απατηλές και ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως στάχτη στα μάτια, για άλλες...

Η Ελληνική Μεραρχία Πεζικού που έκανε το Επος της Ηπείρου το χειμώνα του 1940

Στον πόλεμο του 1940-41 ο Ελληνικός Στρατός παρέταξε την μεγαλύτερη, αριθμητικά, δύναμη, στην ιστορία της Ελλάδας, από την προϊστορία έως σήμερα του Παντελή Καρύκα Συγγραφέα Στον...

Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος και Αδελφόθεος

Ο πρώτος επίσκοπος Ιεροσολύμων Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν ένας από τους γιους του Ιωσήφ από άλλη γυναίκα, γι’ αυτό ονομαζόταν αδελφός του Κυρίου. Η...

Το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940

Συμπληρώνονται 85 χρόνια από το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ηςΟκτωβρίου 1940. Με την ευκαιρία της Μεγάλης αυτής Εθνικής μας Εορτής, θα αναφερθώ στη βραδιά...

20 Οκτωβρίου 1827: Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου

Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου αποτέλεσε σημείο καμπής για την εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης Οι Μεγάλες Δυνάμεις (Γαλλίας, Μ. Βρετανία, Ρωσία) είχαν αποστείλει ναυτική δύναμη στη...

Οταν ο Ντίκ Φόσμπερι άλλαξε το άλμα εις ύψος

Όταν ο Αμερικανός αθλητής του εις ύψος άλματος Ντίκ Φόσμπερι Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, αφήνοντας άφωνους τους όλους θεατές του σταδίου Λένιν, στην Μόσχα, περνώντας...

Ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας Ντίνος Κούης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Στην περιωπή της αθλητικής μας ιστορίας ξεχωριστή θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα, ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας του Άρεως Θεσσαλονίκης και της Εθνικής...

Ο Άγιος Λουκάς Ευαγγελιστής ο Θεόπνευστος

Ιατρός ψυχών και σωμάτων ​Η δόξα, η φήμη, τα υλικά αγαθά και το επάγγελμα που φέρνει πολλά χρήματα και κοινωνική αναγνώριση δεν γεμίζουν την ψυχή...

Συνταγματάρχης Ψαρρός πλήρωσε με τη ζωή του την αγάπη του για την Ελλάδα, τη Δημοκρατία και τη Λευτεριά

Εθνική Αντίσταση‧ σελίδα ηρωική της σύγχρονης ιστορίας με ελάχιστους λεκέδες Ο Ελληνικός Λαός υπερήφανος, δημοκράτης και ελεύθερος δεν μπορούσε να αντέξει την σκλαβιά και την...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ