Σε γερμανικό έδαφος και για μια εβδομάδα ο μεγάλος τελικός: Ντράγκι – Σόιμπλε σημειώσατε τι;

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

proxy?url=http%3A%2F%2F3.bp.blogspot.com%2FΕκδόθηκε στις 14 Ιανουαρίου 2015 η πολυαναμενόμενη εισήγηση του Γενικού Εισαγελέα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου πάνω στο ερώτημα που είχε καταθέσει …

το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο για το έκτακτο πρόγραμμα Outright Monetary Transactions (OMTs) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ).

Πρόκειται για ένα κείμενο 36 σελίδων, το οποίο εκδόθηκε αρχικά στα ισπανικά, καθώς Ισπανός είναι ο Εισαγγελέας Cruz Villalon. Με 263 σημεία/παραγράφους και 95 παραπομπές, η ουσία συνοψίζεται στο εξής βασικό συμπέρασμα: 

VII – Conclusion

  1. In the light of the foregoing, I propose that the Court of Justice answer the questions referred for a preliminary ruling by the Bundesverfassungsgericht as follows:

(1) The Outright Monetary Transactions (OMT) programme of the European Central Bank, announced on 6 September 2012, is compatible with Article 119 TFEU and Article 127(1) and (2) TFEU, provided that, in the event of that programme being implemented, the ECB

–  refrains from any direct involvement in the financial assistance programmes to which the OMT programme is linked, and

–  complies strictly with the obligation to state reasons and with the requirements deriving from the principle of proportionality.

(2) The OMT programme is compatible with Article 123(1) TFEU, provided that, in the event of the programme being implemented, the timing of its implementation is such as to permit the actual formation of a market price in respect of the government bonds.

VII – Συμπέρασμα

  1. Υπό το φως των προηγουμένων, προτείνω όπως το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απαντήσει στα ερωτήματα του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου ως εξής:

(1) Το πρόγραμμα ΟΜΤ της ΕΚΤ, που ανακοινώθηκε στις 6 Σεπτεμβρίου 2012, είναι συμβατό με τα άρθρα 119 και 127(1)-(2) της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την προϋπόθεση πως, στην περίπτωση που το πρόγραμμα εφαρμοστεί, η ΕΚΤ

–    θα απέχει από κάθε ευθεία ανάμιξη στα προγράμματα οικονομικής βοήθειας με τα οποία συνδέεται το ΟΜΤ, και

–    συμμορφώνεται αυστηρά με την υποχρέωση να αιτιολογήσει και με τις απαιτήσεις που προκύπτουν από την αρχή της αναλογικότητας.

(2) Το πρόγραμμα ΟΜΤ είναι συμβατό με το άρθρο 123(1) της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την προϋπόθεση πως, στην περίπτωση που το πρόγραμμα εφαρμοστεί, ο χρόνος της εφαρμογής είναι τέτοιος που επιτρέπει την ουσιαστική διαμόρφωση από την αγορά μιας τιμής για τα κυβερνητικά ομόλογα.”

Σας είχαμε πει στις 8/1 πως οι αγορές είχαν προεξοφλήσει τη θετική γνωμάτευση για την ΕΚΤ κι αν η γνωμάτευση ήταν αρνητική, οι αγορές θα “χόρευαν” καλά το ευρώ. Πλέον όλοι θα διαβάζουν επί μια εβδομάδα σημείο προς σημείο τις διατυπώσεις που χρησιμοποίησε ο Γενικός Εισαγγελέας, καθώς στις 22 Ιανουαρίου είναι προγραμματισμένη η σύνοδος της ΕΚΤ, για να αποφασίσει μέτρα “ποσοτικής χαλάρωσης” ή, αλλιώς -και επί της ουσίας-, τύπωμα χρήματος. Στις 22/1 θα έχουμε ένα ντέρμπι Ντράγκι-Σόιμπλε, που θα παιχτεί σε γερμανικό μεν έδαφος, στη Φρανκφούρτη, αλλά δεν παύει να είναι έδρα/γήπεδο του Ντράγκι και προεξοφλούμε το αποτέλεσμα ως νίκη του γηπεδούχου. 

Βέβαια η γνωμάτευση του Εισαγγελέα αποτελεί εισήγηση κι όχι τελική απόφαση, η οποία θα εκδοθεί περίπου 4-6 μήνες αργότερα. Συνηθίζεται το Δικαστήριο να δέχεται την εισήγηση, ωστόσο εδώ το θέμα είναι πολύ σοβαρό και άγνωστο πόσο θα προσπαθήσουν να το τραβήξουν οι Γερμανοί. Και δεν ξεχνούμε πως το περασμένο καλοκαίρι η τελική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου ΑΝΕΤΡΕΨΕ την εισήγηση του εισαγγελέα στην Υπόθεση Ålands Vindkraft AC vs.Energimyndighten – Case C-573/12, που θα άνοιγε τα σύνορα στις επιδοτήσεις των ΑΠΕ. Αν ωστόσο μετά τη χθεσινή γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα υπέρ των ΟΜΤ οι Γερμανοί κοντράρουν, θα ανοίξουν για τα καλά οι ασκοί του Αιόλου και το Ευρωπαϊκό οικοδόμημα θα σωριαστεί σαν χάρτινος πύργος. Κι αυτό μόνο προς το συμφέρον των Γερμανών δεν θα είναι, και το ξέρουν πρώτοι και καλύτεροι! Ντράγκι-Σόιμπλε σημειώσατε ένα!

proxy?url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F aPoz1YMF4kM%2FVK3bpU2f7KI%2FAAAAAAAAByo%2FUgy6yrGrC1M%2Fs1600%2FCNNΠριν λίγες μέρες το CNN Money το είχε ως τίτλο: “Η Ευρώπη θα τυπώσει χρήμα, είναι μόνο θέμα χρόνου”. Ο κόσμος το είχε βούκινο και η ΕΚΤ κρυφό καμάρι.

Ο χρόνος πλέον ήλθε και τρεις μέρες πριν τις Ελληνικές εκλογές, ο Ντράγκι θα ρίξει χρήμα, για να διασώσει Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία απ’ το φάσμα του αποπληθωρισμού. Κι όταν στην Ευρωπαϊκή Ένωση “βρέχει χρήμα”, ποιος είναι τρελός να κρατάει ομπρέλα;

Όπως το είχα γράψει στις 8/1, Ντράγκι και Μέρκελ θα κουνήσουν στις 22/1 το μαντήλι στο Σαμαρά και το Βενιζέλο, δίνοντας στον Τσίπρα τα λεφτά, όσα τέλος πάντων περισσέψουν απ’ αυτά που θα πάρουν καταρχήν η Ιταλία και η Ισπανία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν κάποια επιμέρους σημεία της γνωμάτευσης, τα οποία παραθέτουμε αυτούσια και με δική μας επισήμανση και ελεύθερη μετάφραση, όπως:

  1. For the first time in its history the Bundesverfassungsgericht (Germany’s Federal Constitutional Court; ‘the BVerfG’) has made a reference to the Court of Justice under Article 267 TFEU and has done so in order to raise the question of the legality of the OMT programme. (Για πρώτη φορά στην ιστορία του το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο έκανε αναφορά στο ΕυρωΔικαστήριο και το έκανε για τη νομιμότητα του ΟΜΤ).
  1. In short, a national court should not be able to request a preliminary ruling from the Court of Justice if its request already includes, intrinsically or conceptually, the possibility that it will in fact depart from the answer received. The national court should not be able to proceed in that way because Article 267 TFEU cannot be regarded as providing for such a possibility. (Ένα εθνικό δικαστήριο δεν πρέπει να έχει το δικαίωμα να ζητήσει προκαταρκτική γνωμάτευση απ’ το Ευρωδικαστήριο, αν σκέφτεται να μην εφαρμόσει τη γνωμάτευση).
  1. The first is that it seems to me an all but impossible task to preserve this Union, as we know it today, if it is to be made subject to an absolute reservation, ill-defined and virtually at the discretion of each of the Member States, which takes the form of a category described as ‘constitutional identity’. That is particularly the case if that ‘constitutional identity’ is stated to be different from the ‘national identity’ referred to in Article 4(2) TEU. (μου φαίνεται εντελώς αδύνατο να διατηρήσουμε ΑΥΤΗ την Ένωση, όπως την ξέρουμε σήμερα, αν αφεθεί στη διακριτική ευχέρεια κάθε κράτους-Μέλους να επικαλείται “συνταγματικές ιδιαιτερότητες”).

Το πλήρες άρθρο με τα λινκς τεκμηρίωσης (με μπλε) βρίσκεται στο http://greeklignite.blogspot.gr/2015/01/blog-post_15.html και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite

Είναι σαφές πως τα πράγματα έχουν μπλέξει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς πλέον καλούνται τα Δικαστήρια να κρίνουν πολιτικές ή/και, έμμεσα, να κάνουν πολιτικές. Κάτι που θα έπρεπε ίσως να είναι αναμενόμενο, αν αναλογιστούμε ότι η Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, (άλλως γνωστή ως Συνθήκη της Ρώμης όπως συμπληρώθηκε με τη Συνθήκη της Λισαβόνας), έχει γίνει ένα ιδιαίτερα εκτενές νομικό κείμενο, γύρω απ’ το οποίο συγκρούονται αντικρουόμενα συμφέροντα των Κρατών-Μελών. Με τους πολίτες πάντα στο περιθώριο, να παρακολουθούμε αμήχανοι τα τεκταινόμενα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ