26/07/2021

33ο Διεθνές Συνέδριο: Ελληνισμός, Ελληνικός Πολιτισμός και εκπαίδευση: από την αρχαιότητα μέχρι το 1821 και η εξέλιξή τους στο νέο ελληνικό κράτος

Με αφορμή την συμπλήρωση των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821 το Ινστιτούτο Πολιτισμού, Δημοκρατίας και Εκπαίδευσης διοργανώνει το 33ο Διεθνές Συνέδριο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, το οποίο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά στις 22 – 24 Οκτωβρίου.

A847B88C D3D8 4943 9262 C3C9D9EFF143

Όπως είναι γνωστό, γραπτά στοιχεία για τον ελληνισμό έχουμε από το 1800 περίπου π.Χ. με την Γραμμική Β΄. Από το έτος αυτό ο ελληνισμός παρουσιάζει μια αποδεδειγμένη συνέχεια μέχρι την εισαγωγή της αλφαβητικής γραφής, από όταν αρχίζει και το λεγόμενο ελληνικό θαύμα της αρχαιότητας. Ο ελληνισμός της αρχαιότητας ζούσε στον ελλαδικό χώρο στις πόλεις-κράτη, και σε όλα σχεδόν τα παράλια της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου. Το 141 π.Χ. το ελληνικό έθνος υποδουλώνεται και χάνει για πρώτη φορά στην ιστορία ύπαρξής του την ελευθερία του. Η κατοχή της Ελλάδας από την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία συνεχίζεται μετά τον διαμελισμό της το 330 και μέχρι το 1453 από την ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία (Βυζάντιο), η οποία υπό τον Θεοδόσιο προώθησε τον χριστιανισμό, ενώ πραγματοποίησε διωγμούς εναντίων των Ελλήνων πιστών της αρχαίας ελληνικής θρησκείας. Ο Ιουστινιανός, από την πλευρά του, αποφάσισε αφενός να εφαρμοστεί η Ελληνική Γλώσσα, η οποία κυριαρχούσε στην αυτοκρατορία, αφετέρου έθεσε ως στόχο να εξαλείψει τους Έλληνες πιστούς της ελληνικής εθνικής θρησκείας και να εξαφανίσει κάθε δυνατότητα ελληνικής παιδείας στην αυτοκρατορία του. Έτσι, οι Έλληνες δεν επιτρεπόταν να αναφέρουν την λέξη ΄Ελλην και ελληνίζειν, ούτε να φανερώσουν την ελληνική τους καταγωγή. Η Εκκλησία του χριστιανισμού συνέπλευσε και συνεργάστηκε στενά με την εξουσία του Ιουστινιανού, και των λοιπών αυτοκρατόρων, η οποία στοχοποίησε κάθε Έλληνα και καθετί ελληνικό. Για τον χριστιανισμό δεν υπήρχε η δυνατότητα να είσαι Έλληνας και να μην είσαι χριστιανός. Επομένως, αν δεν ήσουν χριστιανός, δεν μπορούσες να ζεις ως Έλληνας. Στην περίπτωση αυτή ήσουν παραβάτης. Ήταν στιγματισμένοι και στοχοποιημένοι ως ειδωλολάτρες και παγανιστές. Στην ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία απαγορεύτηκαν όλα για όσα οι Έλληνες ήταν και είναι και σήμερα ακόμα υπερήφανοι. Απαγορεύτηκαν μετά από 1000 χρόνια επιτυχούς λειτουργίας οι Ολυμπιακοί αγώνες. Απαγορεύτηκε η λειτουργία του πρώτου πανεπιστημίου της ανθρωπότητας στην Αθήνα, σύμφωνα με το οποίο δημιουργήθηκε το χομπουλτιανό πανεπιστήμιο στην Αναγέννηση και ακολούθησαν στην ίδια μορφή και οργανωτική δομή όλα τα πανεπιστήμια της ανθρωπότητας. Απαγόρευσαν τις φιλοσοφικές σχολές και ανάγκασαν σε εξορία τους ιδρυτές και τους λειτουργούς τους. Καταστράφηκαν τα θέατρα και τα μνημεία. Κάηκε η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, και δολοφονήθηκε η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια της ανθρωπότητας, η Υπατία. Ιερείς μαζί με τους Γότθους του Αλάριχου κατέστρεψαν την Ακρόπολη. Για να αναφέρουμε μόνο μερικά. Μετά την πτώση και κατοχή της ανατολικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, και της Κωνσταντινούπολης το 1453 στους Οθωμανούς, ο Ελληνισμός βρίσκεται για ακόμα μια φορά υπόδουλος σε έναν νέο κατακτητή, ενώ η φυγή των εγγράμματων στην Δύση δημιούργησε τις συνθήκες για την έλευση του Διαφωτισμού και της Γαλλικής επανάστασης.

Γίνεται, λοιπόν, φανερό πως οι εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση που πραγματοποιούνται εξυπηρετούν εν μέρει τον σκοπό για τον οποίον έπρεπε να πραγματοποιούνται. Θα έπρεπε, κατά την άποψή μας, οι εκδηλώσεις να επικεντρώνονται περισσότερο και κυρίως στο διαχρονικό ελληνισμό παρά στους κατακτητές. Θα ήταν χρήσιμο, για παράδειγμα, να γίνονταν εκδηλώσεις γνωριμίας με πρόσωπα και γεγονότα που συνέβαλαν στην δημιουργία του ανθρωπιστικού ελληνικού μοντέλου διαβίωσης και στον αγώνα εκείνων των σημαντικών Ελλήνων για την διατήρησή του κατά τα 1962 χρόνια της υποδούλωσης στους διάφορους κατακτητές. Θα μπορούσαν, ακόμα, να πραγματοποιούνταν εκδηλώσεις που θα φωτίζουν όλα όσα η κάθε είδους μεσαιωνική θεοκρατία σε συνεργασία με τους κάθε είδους κατακτητές απαγόρευσε και κατατρόπωσε, όπως το πνεύμα του Ελληνισμού, το οποίο πηγάζει από τις πολιτιστικές του αξίες, την φιλοσοφία, την αριστεία, τις αρετές, τον αθλητισμό, τον ολυμπισμό και τον ανθρωποκεντρισμό.

Για όλους τους παραπάνω λόγους η οργανωτική επιτροπή του 33ου Διεθνούς Συνεδρίου αποφάσισε να οργανώσει και να πραγματοποιήσει αυτό το συνέδριο με θέμα: «Ελληνισμός, Ελληνικός πολιτισμός και εκπαίδευση: από την αρχαιότητα μέχρι το 1821 και η εξέλιξή τους στο νέο ελληνικό κράτος».

Σκοπός του 33ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών με θέμα «Ελληνισμός, Ελληνικός πολιτισμός και εκπαίδευση: από την αρχαιότητα μέχρι το 1821 και η εξέλιξή τους στο νέο ελληνικό κράτος» είναι η ανάπτυξη διαλόγου, η επιστημονική ανάλυση καίριων ζητημάτων, καθώς και μία γενική αλλά και σε βάθος συζήτηση θεμάτων που άπτονται της εμφάνισης και της εξελικτικής πορείας του ελληνισμού στην ιστορία της ανθρωπότητας. Επιδιώκεται, δηλαδή, να παρουσιαστούν οι βασικές αρετές και οι αξίες του ελληνισμού. Μια πρόταση θα ήταν η ανασύσταση συγκεκριμένων γεγονότων του ελληνικού παρελθόντος ως πολιτιστικών εκδηλώσεων του παρόντος, όπως, για παράδειγμα, η αναβίωση των Παναθήναιων, της κλασικής Ολυμπιάδας, της μάχης των Θερμοπυλών, της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, κ.λπ. Έτσι, θα μπορέσει ο σύγχρονος Έλληνας να ανασυστήσει την ταυτότητά του, να βιώσει το παρελθόν του, να οραματιστεί για το μέλλον του, την συνέχειά του και να ανακαλύψει την πραγματική του υπόσταση.

Στόχος του διεθνούς αυτού συνεδρίου είναι:

• η γενική αλλά και η εξειδικευμένη ανάλυση και συζήτηση θεμάτων που αφορούν τους Έλληνες και τον ελληνισμό από την εμφάνισή του μέχρι σήμερα.

• η ιχνηλάτηση διαχρονικά των αγώνων του ελληνισμού για τη δημιουργία του ελληνικού θαύματος της αρχαιότητας και για τη διατήρηση των ιδεών του τα 1962 χρόνια της υποδούλωσής του.

• η κριτική για την μέχρι τώρα χρήση της ελευθερίας μας

• η διατύπωση απόψεων για την εμπειρία των 200 ετών μετά την επανάσταση και την αναβίωση του ελληνικού έθνους.

• Η καταγραφή προτάσεων και σκέψεων για το παρόν και το μέλλον του ελληνισμού.

Φιλοδοξούμε οι Έλληνες να βιώσουν και να ανανεώσουν την συνέχειά τους μέσα από το ελληνισμικό κίνημα ανεξάρτητα από πολιτικές ή θρησκευτικές πεποιθήσεις και προκαταλήψεις. Καθίσταται, λοιπόν, φανερό, ότι το συνέδριο αποκτά ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και για όλους τους Έλληνες πολίτες και την πολιτική γενικότερα καθώς αφορά άμεσα στην δημιουργία ενός καινούριου οράματος για τον ελληνισμό, την Ελληνική Γλώσσα και το ελληνικό έθνος στην σημερινή και μελλοντική διεθνικότητά του.

Τα πρακτικά και το βιντεοσκοπημένο υλικό από την παρουσίαση των εισηγήσεων του συνεδρίου θα αναρτηθούν στο κανάλι του Youtube: ipode gr και θα ανακοινωθούν σε όλα τα σχολεία και τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδος, έτσι ώστε οι διδάσκοντες, οι μαθητές και οι φοιτητές να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και τις ηλεκτρονικές τους βιβλιοθήκες και να γίνουν κοινωνοί των αποτελεσμάτων του συνεδρίου.

Πληροφορίες στην ιστοσελίδα: http://ipode.gr/33synedrio/

Πηγη: ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΟΔΕΓ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ