Όταν η Ελένη Τουλουπάκη ξεσκέπασε το σκάνδαλο “Αττικη Οδος” του Κώστα Σημίτη

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

22.04.2005

Η προκαταρκτική έρευνα σχετικά με τη σύμβαση που αφορά την κατασκευή, τη λειτουργία αλλά και την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.

Κατά πληροφορίες, στο πόρισμα που παρέδωσε στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών κ. Δημήτρη Παπαγγελόπουλο, η εισαγγελέας κ. Τουλουπάκη αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η σύμβαση είναι «λεόντειος», καθώς οι όροι της είναι εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου.

Σάλος με το μηνυμα εγκλωβισμένου επιβάτη σε τρένο που ανέβασε στο διαδίκτυο η Αναστασία Γιαμαλη του Κόντρα

Ωστόσο, πέραν αυτής της διαπίστωσης, από εισαγγελικής πλευράς τουλάχιστον, δεν είναι δυνατές περαιτέρω ενέργειες και αυτό γιατί η σύμβαση αυτή που υπεγράφη το 1996 μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας «Αττική Οδός A.E.» έχει κυρωθεί από τη Βουλή με τον νόμο 2445/96 βάσει του οποίου ρυθμίζονται όλα τα στάδια που αφορούν την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του έργου.

Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι «τα χέρια» της Εισαγγελίας «είναι δεμένα» και λόγω της σωρείας αλλαγών που επήλθαν στην εν λόγω σύμβαση μετά την κύρωσή της βάσει νόμου που ψηφίστηκε από τη Βουλή, αλλαγές οι οποίες τέθηκαν σε ισχύ μέσω υπουργικών αποφάσεων.

Κατά πληροφορίες, στο πόρισμα της εισαγγελέως Πρωτοδικών που υπεβλήθη στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας κ. Παπαγγελόπουλο γίνεται λεπτομερής αναφορά των επαχθών σημείων της σύμβασης για το Δημόσιο, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως όλα δείχνουν, οι διαπιστώσεις και οι κρίσεις της εισαγγελικής λειτουργού συμπνέουν με πρόσφατη μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού Οικονομικών Ερευνών το οποίο επίσης χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη σύμβαση «λεόντειο».

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΚΕΠΕ, οι εργολάβοι της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι απεκόμισαν κέρδη σχεδόν τριπλάσια από τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος ήταν ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

Αυτό «επετεύχθη» μέσω σειράς παράλληλων και συμπληρωματικών συμβάσεων για έργα που τους ανατέθηκαν την περίοδο κατασκευής του οδικού άξονα της Αττικής Οδού, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις τροποποιήσεις που επετεύχθησαν στην κύρια σύμβαση μέσω υπουργικών αποφάσεων συγκαταλέγεται, παραδείγματος χάριν, bonus ύψους 58 δισ. δρχ. που έλαβε η «Αττική Οδός A.E.» προκειμένου να παραδώσει εγκαίρως το τμήμα «Σταυρός – αεροδρόμιο Σπάτων», δεδομένου ότι το «Ελ. Βενιζέλος» ήταν έτοιμο τη δεδομένη χρονική στιγμή και η Αττική Οδός ήταν απαραίτητη για τη λειτουργία του.

Οπως επισημαίνεται και διευκρινίζεται διεξοδικά στην έρευνα του ΚΕΠΕ, τέτοιου τύπου συμβάσεις δεν υπογράφονται πλέον στην Ευρώπη, καθώς θεωρούνται δεδομένα επαχθείς για το Δημόσιο. Και αυτό γιατί στην ουσία, τέτοιου είδους συμβάσεις επιτρέπουν στον ανάδοχο να παρατείνει την περίοδο εκμετάλλευσης του έργου μέχρι το ανώτατο όριο που προβλέπει η σύμβαση, το οποίο στην περίπτωση του έργου της Αττικής Οδού είναι τα 18 έτη. Συγκεκριμένα, η σύμβαση αναφέρει ότι το έργο μπορεί να περιέλθει στο Δημόσιο εάν η ανάδοχος εταιρεία έχει απόδοση ιδίων κεφαλαίων 11,3% ή διαφορετικά μετά 18 χρόνια εκμετάλλευσης. Σημειώνεται ότι η σχετική μελέτη εκτιμούσε ότι η Αττική Οδός θα χρησιμοποιείται καθημερινά από 180.000 οχήματα, 50.000 λιγότερα από αυτά που διέρχονται καθημερινά…

Βάσει της ίδιας σύμβασης, η οποία -όπως διαπίστωσε και η εισαγγελική λειτουργός- τηρείται, τα μόνα όργανα που μπορούν να παρακολουθήσουν τα έσοδα και τα έξοδα του έργου και να παρέμβουν, εφ’ όσον κριθεί απαραίτητο, είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Δημοσίου… Διαβάστε την συνέχεια

ΔΗΜΟΦΙΛΗ