Αθέατες τεχνικές αφήγησης του Ομήρου: Φιλοτεχνώντας το διαχρονικό προφίλ της “μάνας”

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

Εικόνα Διαδικτύου.

0CCCB1C9 A922 4195 AC7D B6CB3A9C95E3

(Για να μην ξεχνάμε, μέσα στους θορύβους της ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ, ότι οι ΕΛΛΗΝΕΣ έχουμε κι ένα ΑΠΑΙΧΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ
παρελθόν. Κληροδότης ο Όμηρος).
.
Πηνελόπη, Εκάβη, Θέτιδα: Τρεις μάνες “υποδείγματα”,κατά τον Έλληνα Ποιητή
.
Στον αντίποδα, στο άλλο άκρο αυτών των μανάδων, η μητέρα του ΦΟΙΝΙΚΑ εμφανίζεται από τον Όμηρο, σκόπιμα
ως ξεχωριστή περίπτωση (το γιατί, λίγο μετά).
.
Η μητέρα του Φοίνικα συμπεριφέρεται περισσότερο ως γυναίκα- απατημένη σύζυγος
και όχι ως μάνα.
Επινοεί λύσεις παρόρμησης, εκδικητικής διάθεσης, εντελώς ανεύθυνες,
ΡΙΣΚΑΡΟΝΤΑΣ την ζωή του παιδιού της.
.
Το ύφος (γλώσσα) που χρησιμοποιεί ο Ποιητής, είναι άκρως ρεαλιστικό.
.
Ζητάει από τον γιο της Φοίνικα, έναν 18χρονο νέο, να κοιμηθεί με την επίσης
νεαρή Σκλάβα-Παλλακίδα (ερωμένη) του ηλικιωμένου άνδρα της,
.
“ώστε αυτή να…σιχαθεί τον γέρο” (!)
.
κάτι όμως που θα πυροδοτήσει την αρχή μιας “άγριας”
ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ βίας. Πλήρης κατάρρευση ΚΑΘΕ Οικογενειακής ΑΞίΑΣ.
.
Με δυο λόγια το πάθος της ΖΗΛΕΙΑΣ, την βγάζει από το κάδρο των “μανάδων”, ΟΠΩΣ μέσα
από τρεις ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ, της ΠΗΝΕΛΟΠΗΣ, της ΕΚάΒΗΣ και της ΘέΤΙΔΑΣ το φιλοτεχνεί ο
Έλληνας ΠΟΙΗΤΗΣ.
.
ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ το εύρημα του ΟΜΗΡΟΥ (!).
.
ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ , εξ αντιθέτου όπως λέμε, δίνει ΕΜΦΑΣΗ στο
ΕΝΙΑΙΟ (!) προφίλ της ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗΣ Μορφής της Μητέρας,
ΔΙΝΟΝΤΑΣ στην κάθε “μάνα” διαφορετικό ρόλο ΑΠΟΔΕΙΞΗΣ της ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΑΓΑΠΗΣ.
.
Με την ΘΕΤΙΔΑ να θρηνεί την “χαμένη Άνοιξη” του γιου της Αχιλλέα:
“Ως πότε γιε μου θα πικραίνεσαι….” (ΙΛΙΑΔΑ)
.
Με την ΕΚΑΒΗ να μετουσιώνει τον θρήνο για τον γιο της Πάρη, σε ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟ ερώτημα
“Τί ΠΑΡΑΠΑΝΩ κέρδισε ο Αχιλλέας, κακοποιώντας ένα νεκρό σώμα” (ΙΛΙΑΔΑ)
.
Με την ΠΗΝΕΛΟΠΗ να αποκαλεί τον γιο της Τηλέμαχο
“Φως, Άνοιξη της ζωής της (γλυκερόν φάος)” (ΟΔΥΣΣΕΙΑ)
.
Όντως, σε πρώτη ανάγνωση αθέατες, να διατρέχουν το ΣΥΝΟΛΟ των Έργων του, τεχνικές αφήγησης, από τον ΙΔΙΟΦΥΗ
ΕΛΛΗΝΑ ΠΟΙΗΤΗ, τον Πρωτο ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ επώνυμο ΛΟΓΟΤΕΧΝΗ.
.
Και όλα αυτά, μην το ξεχνάμε, τον…8ο π.Χ αιώνα.
ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ: Μια ακόμη όψη του ΑΛΗΘΙΝΟΥ ΟΜΗΡΟΥ. Όχι του σχολικού…παραμυθά.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ