Ο κεραυνοβόλος έρωτας του Αχιλλέα για τη βασίλισσα των Αμαζόνων που πέθανε από το σπαθί του

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μετά την κηδεία του Έκτορα, ήλθε στην Τροία η όμορφη κόρη του Άρη Πενθεσίλεια βασίλισσα των Αμαζόνων, για να ενισχύσει τους Τρώες. Στις μάχες ήταν ιδιαίτερα δυναμική, σκότωσε και τον Αχαιό Μαχάονα. Οι Αμαζόνες ήταν μια πολεμόχαρη γυναικεία φυλή που κατοικούσαν, σύμφωνα με τον μύθο, στη νοτιοανατολική πλευρά του Ευξείνου Πόντου ή στην περιοχή του Καυκάσου.

Στην αρχή η Πενθεσίλεια πολέμησε με επιτυχία αλλά στο τέλος νικήθηκε από τον Αχιλλέα που τη σκότωσε με το σπαθί του. O Αχιλλέας με κράνος, ασπίδα, περικνημίδα σχεδόν γυμνός, βρέθηκε αντιμέτωπος με την Πενθεσίλεια η οποία πολεμούσε φορώντας πολεμική μάσκα. Η Αμαζόνα του έριξε το κοντάρι της, το οποίο έγινε κομμάτια μόλις χτύπησε στην ασπίδα του Αχιλλέα. Στη συνέχεια έριξε και δεύτερο κοντάρι, αλλά ούτε και τότε τον πλήγωσε.

Ο Αχιλλέας τότε κατόρθωσε να την τραυματίσει θανάσιμα βυθίζοντας το ξίφος του στο στήθος της. Η βασίλισσα των Αμαζόνων άοπλη προσπαθεί με το αριστερό της χέρι να εμποδίσει τον αποφασισμένο Αχιλλέα. Αν και γενναία η στάση της δείχνει μια τελευταία ικεσία. Βρισκόμαστε προς το τέλος του Τρωικού Πολέμου.

Εκείνος τη σκοτώνει κι εκείνη τον κοίταγε στα μάτια σα να του λεγε: “Συγγνώμη που σε πλήγωσα την ώρα που με σκότωνες”. Τότε βγάζει τη μάσκα απ’ το πρόσωπό της. Η ομορφιά της Πενθεσίλειας τον γέμισε μελαγχολία και όσοι ήταν παρόντες δεν είχαν καμιά αμφιβολία ότι ο Αχιλλέας είχε εκείνη τη στιγμή ερωτευθεί τη γυναίκα που σε λίγο θα πέθαινε απ το δικό του χέρι. Διάβαζε τα μάτια που ο ίδιος είχε σκοτώσει.

Η μεταγενέστερη γραπτή παράδοση επιβεβαιώνει τον κεραυνοβόλο έρωτα που ένιωσε ο γενναίος Αχιλλέας την ώρα που τη σκότωνε.

Ο θάνατος της Πενθεσίλειας περιγράφεται με λεπτομέρεια, όχι στην “Ιλιάδα” όπως θα περίμενε κανείς, αλλά στις “Ηρωίδες» του Οβιδίου και την “Αινειάδα” του Βιργιλίου.

keimeno achileas3
Ο Αχιλλέας σκοτώνει την Πενθεσίλεια. Εσωτερικό κύλικος του Ζωγράφου της Πενθεσίλειας, περ. 460 π.Χ. Διάμ. 43 εκ. Μόναχο, Antikensammlung

O συμπολεμιστής του Αχιλλέα Θερσίτης, θα τον περιγελάσει για τον απρόσμενο έρωτά του. Ο μεγάλος αρχηγός με μια Αμαζόνα; Λέγεται μάλιστα πως έβγαλε ένα από τα μάτια της Αμαζόνας για να προσβάλει τον Αχιλλέα. Την ξεδιαντροπιά του ο Θερσίτης την πλήρωσε με τη ζωή του.

Όπως λένε οι γραπτές πηγές ο Αχιλλέας σήκωσε τη νεκρή βασίλισσα και την έβγαλε από το πεδίο της μάχης. Το σώμα της, μαζί με τα πτώματα 12 άλλων Αμαζόνων, τα παρέδωσαν με ολόκληρο τον οπλισμό τους στους Τρώες κι εκείνοι τα έκαψαν και έθαψαν τις στάχτες με όλες τις τιμές.

Ας παρακολουθήσουμε την μοναδική αυτή ιστορία μίσους και αγάπης….

«Θνητός κι αθάνατος ο ισόθεος Πηλείδης… Και πόσο τρομερός αυτός ο θυμός που από την αρχή τον κατευθύνει… Μα πόσο πιο τρομερός ο ‘Ερωτας που στα δεσμά του άρματός του θα τον δέσει εκεί που δεν τον περιμένει και σαν του Πριάμου το γιο πίσω του θα τον σέρνει, νεκρό, γυμνό, στο γύρο του θριάμβου…

Νεκρώνεται η σάρκα όταν παραλύει, το θάνατο πλησιάζει… Μα όταν παραλύουν τα συναισθήματα, η αιχμή του βέλους του θεού απλά το στόχο της έχει βρει… Κι ας τυλίγουν τα δώρα των θεών το θείο σώμα του ήρωα, κι ας σπάνε πάνω δόρατα, βέλη ξίφη… αδύναμα, θνητών τα χέρια τα βαστούν και τα εκσφενδονίζουν… Τα λαμπρά τα δώρα των θεών δεν είναι εύκολο από θνητούς να νικηθούν…

Κι εκείνους τους παντοδύναμους θεούς, ο Έρως εξουσιάζει, πόσο τους θνητούς…

Πέντε οι πτυχές μετάλλων στην ασπίδα, στην πανοπλία την αστραφτερή, κι η ομορφιά κι η τρομερή η λάμψη της τον τρόμο γύρω να σκορπά…

Πέντε οι αισθήσεις που παραλύουν όταν η αιχμή του βέλους του θεού, το σώμα διαπεράσει…

Πενθεσίλεια…

Τι θέλησες, τι γύρευες, κόρη του Άρη και βασίλισσα του αλαργινού του Πόντου στη ματωμένη άμμο της Τρωάδος; Χρόνια ατέλειωτα, θνητοί κι αθάνατοι με λύσσα και οργή ζωές σαν τα γιομωμένα στάχια εκεί θερίζουν… και ματωμένος, άχαρος κι ασήμαντος ο λιγοστός καρπός τους…

Ανδρεία εκ του ανδρός… Και πόση η ταπείνωση, η οργή μα κι ο κρυφός ο θαυμασμός για την ανδρεία της Αμαζόνας που τα πλήθη των Αχαιών ως τα καράβια τους θ’ ακολουθήσει η ανδροκτόνος, σκορπώντας μ’ ορμή το θάνατο ανάμεσά τους…

Η περίτεχνη η προσωπίδα της θεάς με το λοφίο που ανεμίζει, μια τρομερή όψη στα μάτια των Αχαιών… Ποιος δαίμονας ξεχύθηκε και τις ζωές αρπάζει, στου Αϊδωνέα την αυλή με βία να τις στέλνει, αέναα να βολοδέρνουν κάτω από το μαύρο, το ανήλεο της γης το χώμα;

Ο άνδρας της ζωής της κι άνδρας που θα της πάρει τη ζωή, όλα σε μια στιγμή πλεγμένα… Η μοίρα τάχει κλώσει, μ’ ασημένια και χρυσή κλωστή δεμένα όλα. Μα πόσος χρυσός, πόσο ασήμι ν’ αναλογεί στον καθένα..;

Ζωές κομμένες γύρω της, δόρατα κι ασπίδες τσακισμένες, ματωμένα σώματα, τσακισμένα μέλη… Βία, οργή… θρήνος. Σαν την μαινάδα που με ξέπλεκα μαλλιά κι ακάλυπτο το σώμα στα δάση θα χαθεί, το δαίμονά της ν’ ακολουθήσει…

Τι νά νιωσες, βασίλισσα, του Πηλέα το γιο αρματωμένο μες το φως σαν είδες? Ούτε στιγμή δε σκέφτηκες, τρελή, ποιος ο θεός μπροστά σου που ορθώθηκε, αφού οι θνητοί σκόρπισαν μπροστά στου δόρατός σου την ορμή;

Στιγμή δε δείλιασες… με δύναμη το δόρυ εκσφενδόνισες, το νήμα της ζωής του φοβερού εχθρού να κόψεις… Τσακίστηκε το όπλο σου, χίλια κομμάτια το κοντάρι πάνω στη φοβερή ασπίδα, την καλοδουλεμένη… πέντε πτυχές, τις δυο θα διαπεράσει… Χρυσός, το δώρο των θεών… η αιχμή το σώμα δε θα αγγίξει… Το δεύτερο κοντάρι του πρώτου την πορεία και την τύχη την πικρή θε ν’ ακολουθήσει…

Τι να σκεφτόσουν, Αμαζόνα, όταν το δόρυ του ισόθεου μ’ ορμή στο στήθος σε χτυπούσε, στη ματωμένη άμμο σ’ έριχνε ένα μ’ αυτή για να γενείς; Ποιες σκέψεις άραγε να πέρασαν σε μια στιγμή μπροστά σου;

Τι ένιωσες, πώς ένιωσες όταν το χέρι του ανδρός που τη ζωή σου πήρε, την κρύα προσωπίδα από το κεφάλι σου τραβάει, το βλέμμα του εχθρού του νικημένου ν’ αντικρίσει? Ποτάμι τα χρυσά μαλλιά – δώρο θεών κι αυτά… κάθε χρυσό – μες το ποτάμι του αίματος βουτηγμένα…

Δύο ρίψεις δόρατος… δύο χαμένες ευκαιρίες το στόχο για να βρεις… Μα ακόμη και στου θανάτου το κατώφλι, ο έρωτας καραδοκεί… Και βρίσκει πάντα στόχο…

Πώς χάνονται οι αισθήσεις; Πώς παγώνει ο χρόνος; Τι είναι αυτό που ανοίγεται όταν τα μάτια συναντιόνται και το βλέμμα σώμα ψυχή τα διαπερνά και στην καρδιά φωλιάζει;

Σκόρπισε ο θυμός, συγκίνηση ευθύς για να καλύψει το κενό απλώνεται… Τίποτα δεν είναι γραφτό του κενό κι αδειανό να μείνει… Λύγισαν τα γόνατα, κι η ασπίδα που σε τύλιγε, στο χώμα πεταμένη… Αγκαλιά μ’ αυτό που αγνοούσες την ύπαρξή του, να του χαϊδεύεις τα μαλλιά, το πρόσωπο, το αίμα από τα μάγουλα πασχίζεις για να διώξεις…

Κόκκινο το αίμα που χάνεται… ροδαλά τα μάγουλα να ξεπροβάλλουν από κάτω… Βλέμματα που χαϊδεύουν το ένα το άλλο, ανάμεσα σε θάνατο και πόνο… Και το μοναδικό μα και στερνό φιλί τα χείλη που θα δέσει, είναι κι αυτό που το κενό ευθύς θα ξαναφέρει… Δάκρυα και συγκίνηση που θα χαθούν, κι η οργή στα γέλια του Θερσίτη πίσω σου, το χρόνο θα κινήσει… ξανά. Και πόσο πιότερη οργή το νου σου θα τυλίξει, όταν το δόρυ του θρασύδειλου, στο μάτι το άψυχο, του έρωτά σου του νεκρού θα καρφωθεί…

Κι οργή τα χέρια σου με το λαιμό του θα τα πλέξει… Άψυχος ο βέβηλος, δίπλα σε ό,τι πιο πολύ αγάπησες κι ας ήταν για μια στιγμή, ένα βλέμμα, μια πνοή, ένα φιλί…

Τι νά νιωσες, ισόθεε, κοιτώντας τα χέρια σου μες τη ζεστή σκηνή σου? Το αίμα κι αν ξεπλύθηκε, μες την ψυχή σου απλώθηκε, την τύλιξε, την κάλυψε, ένα μαζί της έγινε…

Πώς παίζεις, Έρωτα, με τις ψυχές; Συνείδηση δεν έχεις; Τυλίξου με τον φωτεινό μανδύα της περηφάνιας, στο γύρο του θριάμβου να χαθείς… μα μην γυρίσεις πίσω σου να δεις στο άρμα σου ποιους σέρνεις …»

https://arxaia-ellinika.blogspot.gr/2017/07/Achilles-and-Penthesilea.html ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Η αλήθεια για τον Άδη: Δίκαιος θεός, όχι δαίμονας

Γιατί θεωρούμε τον Άδη κακό;Στη σύγχρονη σκέψη, ο θεός του Κάτω Κόσμου συχνά ταυτίζεται με τον Σατανά, με αποτέλεσμα ο Άδης να παρουσιάζεται ως...

Σοβαρά εσωκομματικά προβλήματα δημιουργεί η έλευση του Ανδρέα Λοβερδου στην ΝΔ

Την φωτογραφία με το χιουμοριστικό σχόλιο την αλιεύσαμε στο διαδίκτυο.

Η ιστορία των αλόγων στην αρχαία Ελλάδα

Τα άλογα έπαιξαν σχεδόν μυθολογικό ρόλο στην ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας και είχαν πάντα ιδιαίτερη σημασία. Οι αρχαίοι Έλληνες τα έβλεπαν ως τα ευγενέστερα...

Ανατροπή με την εκπομπή με τους δισεκατομμυριούχους που θα έκανε ο Σάκης Ρουβας στην ΕΡΤ

Πριν λίγες βδομαδες διαβάζαμε τα εξής για τον Σάκη Ρουβα:Σύμφωνα με το govastileto.gr ο Σάκης Ρουβάς ετοιμάζεται για ένα καινούριο τηλεοπτικό στοίχημα στην ΕΡΤ,...

Ορτανσία: Ένα εντυπωσιακό λουλούδι που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε κλασικό, καθώς τη θυμόμαστε με νοσταλγία ανθισμένη στην αυλή των γονιών μας

Μέχρι και σήμερα, η ορτανσία αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς ανθοφόρους θάμνους που φυτεύεται την εποχή της άνοιξης στον κήπο, ενώ αποτελεί εξαιρετικό...

Σάλος με το σχόλιο του Πορτοσαλτε για την μεταγραφή του Μητσοτακη: Πόνεσε η έλευση Ανδρέα Λοβέρδου, πανταχόθεν

Τι γίνεται ρε παιδιά; (Μέρος 2ο)Οχι, μόνο δεν πέφτει, αλλά υποδέχεται κ μεταρρυθμιστή της Κεντροαριστεράς!Πόνεσε η έλευση Ανδρέα Λοβέρδου, πανταχόθεν..https://twitter.com/arisportosalte/status/1968150215636168874?s=61

Σήμερα η μεγάλη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο για τον Γρηγόρη Μπιθικώτση

«ΑξΙΟΣ ΕΣΤΙ» ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗΜια συναυλία αφιερωμένη στον Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον «σερ» της ελληνικής μουσικής, θα πραγματοποιηθεί στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο...

Αγίες Σοφία, Πίστη, Ελπίδα και Αγάπη

Μάρτυρες της χριστιανικής εκκλησίας, η μνήμη των οποίων εορτάζεται στις 17 Σεπτεμβρίου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και στις 15 Μαίου από την Καθολική.Η Σοφία...

Ζει το όνειρο της μέσα στη φυλακή η Μουρτζουκου: Δέχεται δεκάδες ερωτικά γράμματα από γυναίκες

Νέα στοιχεία έρχονται στο «φως» σχετικά με την προφυλακισμένη Ειρήνη Μουρτζούκου και την καθημερινότητά της μέσα στις φυλακές, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι δέχεται...

Σκουλαρίκι, ένα φυτό με εντυπωσιακά πολύχρωμα λουλούδια

Η σκουλαρικιά, γνωστή και με την ονομασία φούξια, είναι ένα πανέμορφο καλλωπιστικό φυτό με εντυπωσιακά λουλούδια που μοιάζουν με κρεμαστά σκουλαρίκια.Για όσους αναζητούν ένα...

Η γυναίκα στο Βυζάντιο: Καθημερινότητα, καλλωπισμός και κοινωνικός ρόλος

Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, έργο του αρχιτέκτονα Κυριάκου Κρόκου, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς χώρους της Ελλάδας. Από το 1994, όταν άνοιξε...

Σάλος με την ξαφνική ανακοίνωση για την βασίλισσα Καμίλα

Με μία ξαφνική ανακοίνωση το παλάτι του Μπάκιγχαμ ενημέρωσε ότι η βασίλισσα Καμίλα συνεχίστε την ανάγνωση.

Άρης: Ο θεός του πολέμου και η αιώνια σύγκρουση με την Αθηνά

Ποιος ήταν ο Άρης; Ο Άρης ήταν ένας από τους δώδεκα Ολύμπιους θεούς, γιος του Δία και της Ήρας. Αντιπροσώπευε την ακατέργαστη βία, το αίμα...

Ζάνες: Τα χάλκινα αγάλματα του θεού Δία στην είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία

Οι Ζάνες ήταν στην αρχαιότητα χάλκινα αγάλματα του θεού Δία, τα οποία τοποθετούνταν στην είσοδο του σταδίου στην Αρχαία Ολυμπία, μπροστά από το άνδηρο...

Πελαργόνι, το μεγάλο ξαδερφάκι του γερανιού

Αν και οι περισσότεροι νομίζουμε ότι το πελαργόνι είναι ένα είδος γερανιού, αυτό δεν ισχύει! Το πελαργόνι ανήκει στην ίδια οικογένεια με το γεράνι,...

Ορι­σμέ­νες συμ­φο­ρές, μας λέ­ει ο Θουκυδίδης, “συμ­βαί­νουν καί θά συμ­βαί­νουν πάν­το­τε, ό­σο η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρα­μέ­νει ίδια

Ο Πε­λο­πον­νη­σια­κός πό­λε­μος, κα­τά τόν Θου­κυ­δί­δη, υ­πηρ­ξε ο με­γα­λύ­τε­ρος καί ση­μαν­τι­κό­τε­ρος α­πό τους προ­η­γού­με­νους, αφου τά Τρω­ι­κά τά δι­έ­κρι­νε η διά­ρκεια αλ­λά καί η...

Η Σίβυλλα και το Προφητικό Χάρισμα

Στην αρχαιότητα με τη λέξη Σίβυλλα χαρακτηριζόταν η γυναίκα με μαντική ικανότητα που προφήτευε αυθόρμητα χωρίς να ερωτηθεί, όταν περιερχόταν σε έκσταση, μελλοντικά συμβάντα...

Magna Graecia: Η Μεγάλη Ελλάδα που άνθισε στην Ιταλία

Η Magna Graecia ήταν το δίκτυο ελληνικών αποικιών στη Νότια Ιταλία και Σικελία. Ιδρύθηκε από τον 8ο αιώνα π.Χ. για εμπόριο, γεωργία και...

Kουφέα, ένας υπέροχος θάμνος με μικρά μωβ λουλούδια

Η κουφέα είναι ένας πανέμορφος θάμνος χαμηλής ανάπτυξης με καταγωγή από το Μεξικό που εντυπωσιάζει με το πυκνό γυαλιστερό φύλλωμα του και την πλούσια...

Μια μυστική περιήγηση στον Κάτω Κόσμο της ελληνικής μυθολογίας

Ο Κάτω Κόσμος ήταν ο τόπος των ψυχών μετά θάνατον. Περιλάμβανε ποτάμια, τον Κέρβερο, τα Ηλύσια Πεδία και τον Τάρταρο. Οι αμαρτωλοί, όπως ο Σίσυφος και...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ