Ήταν βόμβα που δολοφόνησε τους 66 της πτήσης BEA/CY 284 (1967)

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γραφει η Φανουλα Αργυρου

Κατά την διάρκεια της δεύτερης παρουσίασης της μυθοπλασίας του «Πτήση 284» στη Λεμεσό το βράδυ της Δευτέρας 31.10.22, ο κ. Ανδρέας Χατζηκυριάκου είπε ότι αμφισβητεί αν ήταν ακριβείς οι πληροφορίες των Bρετανικών Aρχείων, ότι ήταν βόμβα που ανατίνα- ξε το αεροπλάνο των Βρετανικών Ευρω- παϊκών Αερογραμμών που εκτελούσε την πτήση BEA/CY 284 στις 12.10.1967.

E978E991 E262 4C62 A1EF A274C4FA040A

Δυστυχώς, η θέση αυτή ταυτίζεται με την θέση που είχε εκφράσει αρχικά η χουντική κυβέρνηση της Αθήνας το 1967. Η οποία δεν ήθελε να λεχθεί ότι ήταν βόμβα για να μην κατηγορηθεί για έλλειψη ασφάλειας στο αεροδρόμιο της Αθήνας τόσο σύντομα μετά την άνοδό της στην εξουσία. Αν δε θα ήταν βόμβα η αιτία, ήθελαν να εισηγηθούν στους Βρετα- νούς να πουν ότι αυτή τοποθετήθηκε από το Λονδίνο.

6D9E79E1 F7F8 4816 B8B0 5751106A999E

Ο Βρετανός ερευνητής και συγγραφέας Simon Hepworth, το βιβλίο του οποίου χρησιμοποίησε ο κ. Χατζηκυριάκου (πρώτη έκδοση 2018) δίχως καμία διαβούλευση με τον Βρετανό συγγραφέα προτού εκδώσει το μυθι- στόρημά του, καλύπτει το θέμα αυτό στα βιβλία του.

Αντιγράφω από την τελευταία έκδοση του βιβλίου του «BEALINE CHAR- LIE OSCAR FLIGHT 284 –THE REAL STORY BEHIND A FORGOTTEN ATROCITY» και το οποίο εκδόθηκε και με ελληνική μετάφραση με τίτλο «The Destruction of Flight CY 284 – Με πλήρη ελληνική μετάφραση».

«Στις 15 Ιανουαρίου ο Έλληνας Διευθυντής Πολιτικής Αεροπορίας Ταξίαρχος Α. Σκαρμαλιωράκης απάντησε στον Veal. Η αντίληψή του για τα γεγονότα, και το αποτέλεσμα που επιθυμούσε, ήταν σημαντικά διαφορετικά από αυτά της ΒΕΑ…

…Οι Ελληνικές Αρχές είχαν τόσο ενδιαφέρον για την πραγματική αιτία όσο και η ΒΕΑ, αλλά επιθυμούσαν να εντοπιστεί μια πολύ διαφορετική αιτία… Θα προτιμούσε λοιπόν (ο Ταξίαρχος) , να είχαν (οι Ελληνικές Αρχές) ενημερ- ωθεί ότι η αιτία ήταν μια σύγκρουση στον αέρα με μη ελληνικό αεροσκάφος στον διεθνή εναέριο χώρο».

Τότε οι βρετανικές Αρχές κάλεσαν την ελληνική κυβέρνηση να στείλει αντιπρ- οσώπους της στο Λονδίνο να δουν τα τεκμήρια των ερευνών που στοιχειοθετούσαν την βομβιστική ενέργεια.

«Οι δύο εκπρόσωποι που εισηγήθηκε ο κ. Σκαρμαλιωράκης ήταν ο κ. Γ. Παπαδημητροπούλου και ο κ. Χαζάρ- δος. Στις 20 Ιανουαρίου, μαζί με τον κ. M. Carder της Ολυμπιακής Αεροπορίας που θα μπορούσε να ήταν μεταφρα- στής, συναντήθηκαν με τους κ.κ. Clancey του RARDE, Forsyth της RAF και Norman Head AIB. Ο Clancey τους έδειξε το μαξιλάρι και τις συνοδευτικές φωτογραφίες και εξήγησε τις λεπτομέρειες των αποδεικτικών στοιχείων. Επίσης, έδειξε στους επισκέπτες φωτογραφίες με ακτίνες Χ του τραυματισμένου από την έκρηξη επιβάτη κ. Αφατίτη.

Κατά τη διάρκεια αυτού που περιε- γράφη ως «μια σημαντική συζήτηση», ο Clancey μπήκε στο σκεπτικό της θεωρίας ότι η βόμβα είχε τοποθετηθεί στην αριστερή πλευρά του αεροσκάφους, μεταξύ του καθίσματος και της πλευράς της ατράκτου.

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν στους Έλληνες τα διαθέσιμα συντρίμμια του Charlie Oscar… ο Forsyth εξήγησε τα συντρίμμια και τα στοιχεία που υποδηλώνουν το μοίρασμα του αεροσκάφους στα 15.000 πόδια. Οι Έλληνες ήσαν προφανώς ικανοποιημένοι… Μετά την παρουσίαση σχετικής τεκμηρίωσης, οι Έλληνες επισκέπτες εξέφρασαν την άποψη ότι συμφωνούν με τα ευρήματα, αν και δήλωσαν ότι ανέμεναν κάποια δυσκολία να πείσουν κάποιους από τους ανθρώπους στην Αθήνα ότι η αιτία ήταν στην πραγματικότητα μια βόμβα. Τους προσφέρθηκε η ευκαιρία περαιτέρω συζητήσεων με τους δικούς τους εκρηκτικούς εμπειρογνώμονές εάν το επιθυμούσαν.

Η εικόνα του πώς ακριβώς ο Charlie Oscar και οι επιβάτες έπαθαν το κακό ήταν τώρα τόσο ξεκάθαρη όσο ήταν πιθανό να ήταν ποτέ. Αλλά η εξήγηση για το πώς ένας εκρηκτικός μηχανισμός βρέθηκε στο αεροσκάφος, ποιος τον έβαλε εκεί και γιατί, ήταν ερωτήματα που ξεπερνούσαν το πεδίο των ομάδων εκείνων των Mason και του Veal».

Εξηγήσεις

Τα βρετανικά ονόματα που αναφέρονται είναι των Βρετανών εμπειρογνωμόνων που διεξήγαγαν τις έρευνες.
RARDE – The Royal Armament Research and Development Establishment
RAF – Royal Air Force
AIB – Accidents Investigation Branch Η έρευνα για την εγκληματική πτυχή
αφορούσε τις Αστυνομικές Αρχές.

Γλαύκος Κληρίδης

Όσον αφορά την περίπτωση να ταξίδε- υε και ο Γλ. Κληρίδης από το Λονδίνο με το ίδιο αεροπλάνο, εκείνο που ανέφερε ο Βρετανός συγγραφέας Simon Hepworth στην εκτενή έρευνά του, είναι ένα δημοσίευμα της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» 1.10.2006 στο οποίο γράφτηκε ότι θα ταξίδευαν με την ίδια πτήση από Λονδίνο και οι κ.κ. Μ. Τριανταφυλλίδης και Γλαύκος Κληρίδης. Ο μεν πρώτος άλλαξε ιδέα και επέστεψε με πλοίο στην Κύπρο ο δε Κληρίδης άλλαξε ιδέα γιατί είχε περαιτέρω δουλειές στην Αγγλία. Ο συγγραφέας χειρίστηκε το θέμα Κληρίδη στο βιβλίο ως εντελώς ατεκμηρίωτα.

Στρατηγός Γ. Γρίβας

Ο δε Στρατηγός Γ. Γρίβας ναι, επέστρεψε την ίδια μέρα στην Λευκωσία με πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, αλλά όπως τεκμηριώνει ο Βρετανός συγγραφέας με μαρτυρίες διαφόρων, έμπιστοι του Στρατηγού έχοντας σχετικές πληροφορίες, του άλλαξαν την πτήση και γι ́αυτό ταξίδευσε με την Ολυμπιακή. Μάλιστα λέχθηκε ότι για προληπτικούς σκοπούς και η Ολυμπιακή άλλαξε τότε αεροπλάνο από εκείνο που είχε έτοιμο για πτήση προτού επιβιβαστεί ο Στρατηγός…

Ο συγγραφέας Simon Hepworth

Σε επικοινωνία μου με τον συγγραφέα αυτός μου δήλωσε ότι ευχαρίστως θα μπορούσε να παρουσιαστεί με σύνδεση βίντεο σε τηλεοπτική συζήτηση με τον κ. Χατζήκυριακου.
Ο ίδιος (S.H) παίρνει τα όσα λέγει ο κ. Α.Χατζήκυριακος ως η άποψή του (ΑΧ) και ότι το βιβλίο του είναι μυθοπλασία, πάνω σε αυτή τη βάση, είναι έτοιμος να συζητήσει μαζί του τηλεοπτικά στα αγγλικά.

Της Φανούλας Αργυρου
Ερευνήτριας
– Δημοσιογράφου

ΔΗΜΟΦΙΛΗ