Ο Μητσοτάκης επιβάλει κυρώσεις και φίλοι του εφοπλιστές θησαυρίζουν από την μετάγγιση ρωσικού πετρελαίου

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παγκόσμιος διασυρμός από την αυτοψία του NIKKEI ASIA, στον Λακωνικό κόλπο. Ελληνικό τάνκερ ξεφορτώνει μεσοπέλαγα πετρέλαιο σε άλλο Τάνκερ, αφού το έχει φορτώσει από ρωσικό λιμάνι.

Ποια Ουκρανία; Ποια διεθνής νομιμότητα; Μιλάμε για ένα τεράστιο σκάνδαλο, για δισεκατομμύρια μαύρο χρήμα, το οποίο γίνεται με κυβερνητική αβάντα και μέρα μεσημέρι.

Το συγκεκριμένο ρεπορτάζ κάνει το γύρο του κόσμου και εξευτελίζει την πατρίδα μας διεθνώς.

Όσοι αναρωτιόντουσαν μέχρι χθες πως είναι δυνατόν η Ελλάδα να επιβάλει κυρώσεις κατά της Ρωσίας αλλά να μην κάνει το ίδιο κατά της Τουρκίας η οποία επιτίθεται και απειλεί ανοιχτά την πατρίδα μας, τώρα έχει την απάντηση.

Καταγγελία για τις περίεργες και επικίνδυνες δραστηριότητες μεταφόρτωσης πετρελαιοειδών έκαναν πρόσφατα στη Βουλή οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Σταύρος Αραχωβίτης και Νεκτάριος Σαντορινιός, τονίζοντας ότι μέσα στον Λακωνικό Κόλπο καταγράφονται από το στίγμα AIS καθημερινά περισσότερα από 15, έως και… 30 Oil/Chemical ή Crude Oil τάνκερ.

Στην ερώτησή τους περιέγραψαν με σαφήνεια τις εργασίες μετάγγισης καυσίμων στα διεθνή ύδατα και ανησυχώντας για τις συνέπειες αυτής της ανεξέλεγκτης δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου σημείωναν ότι οι λιμενικές αρχές «μολονότι έχουν στην ευθύνη τους ολόκληρο τον Λακωνικό Κόλπο από πλευράς νομιμότητας συναλλαγών, από περιβαλλοντική προστασία, από έλεγχο ασφαλείας ναυσιπλοΐας και διάσωσης και ελέγχου της αλιευτικής δραστηριότητας, δεν έχουν δικαιοδοσία ελέγχου αυτών των δραστηριοτήτων» στα διεθνή ύδατα.

Ως προς το σκέλος της ευθύνης της χώρας εντός των 6 ν.μ. οι δύο βουλευτές σημειώνουν ότι είναι ένας κλειστός κόλπος ιδιαίτερα ευαίσθητος περιβαλλοντικά, με «αυξημένη τουριστική δραστηριότητα στην Ελαφόνησο, τη Νεάπολη, την Πλύτρα, τον Αρχάγγελο, το Γύθειο μέχρι τη Μάνη, με καθαρά νερά που τιμώνται κάθε χρόνο με πλήθος Γαλάζιες Σημαίες και σημαντική οικονομική δραστηριότητα λόγω του πλούτου των αλιευμάτων».

Ρωτούν λοιπόν τον υπουργό Ναυτιλίας «τι προτίθεται να κάνει σε επίπεδο νομοθετικής ρύθμισης ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα συμβεί οποιοδήποτε ατύχημα που θα καταστρέψει το μοναδικό περιβαλλοντικό, τουριστικό και κοινωνικό οικοσύστημα της Λακωνίας» και φυσικά ζητούν απαντήσεις, ώστε να καταγραφούν επίσημα, για το είδος της δραστηριότητας και την ασφάλειά του για το οικοσύστημα της περιοχής, αλλά και ενημέρωση εάν κάποιος ελέγχει το είδος, τη νομιμότητα και την ασφάλεια των δραστηριοτήτων αυτών.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης παραδέχεται στην απάντησή του ότι «οι περιγραφόμενες δραστηριότητες εντός του Λακωνικού Κόλπου αφορούν μεταγγίσεις πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (Ship To Ship/STS Transfer), οι οποίες λαμβάνουν χώρα σε διεθνή ύδατα, ήτοι σε απόσταση μεγαλύτερη των έξι ναυτικών μιλίων από τις ακτές, κατά τη διάρκεια των οποίων τα συμμετέχοντα πλοία δεν προσεγγίζουν εντός ελληνικών χωρικών υδάτων».

Ο υπουργός σημειώνει ότι «η διενέργεια των εργασιών μεταφόρτωσης πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων αποτελεί συνήθη πρακτική διεθνώς. Για τον λόγο αυτό γενικοί κανόνες για την πρόληψη ρύπανσης του περιβάλλοντος κατά τη διενέργεια των εν λόγω εργασιών καθορίζονται στους Κανονισμούς 40, 41 και 42 του Κεφ. 8 (VIII) του Παραρτήματος Ι της Διεθνούς Σύμβασης για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία (MARPOL 73/78), η οποία έχει κυρωθεί από τη χώρα μας με τον ν. 1269/1982 (Α΄ 89)», διευκρινίζοντας ότι «σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού 41, κάθε δεξαμενόπλοιο το οποίο εμπλέκεται σε λειτουργίες STS πρέπει να φέρει σχέδιο που περιγράφει τον τρόπο διεξαγωγής λειτουργιών STS, το οποίο είναι εγκεκριμένο από τη Σημαία του πλοίου και διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που περιέχονται στις οδηγίες βέλτιστης πρακτικής για τις λειτουργίες STS που έχουν καθοριστεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO)».

Επισημαίνει ακόμη ότι «οι κινήσεις των πλοίων που συμμετέχουν σε διεργασίες “STS Transfer” παρακολουθούνται από τις τοπικές Λιμενικές Αρχές, μέσω του συστήματος AIS, σε πραγματικό χρόνο και σε περίπτωση που διαπιστωθεί οποιαδήποτε παράβαση όπως η είσοδος των πλοίων εντός ελληνικών χωρικών υδάτων, εκκινείται η διαδικασία επιβολής νομίμων κυρώσεων» κ.ά. σημειώνοντας την υποχρέωση των πλοιάρχων των εμπλεκόμενων πλοίων που ευρίσκονται εντός της περιοχής έρευνας και διάσωσης της Ελλάδος (σύμφωνα με το Π.Δ. 49/2005) να ενημερώνουν άμεσα το παράκτιο κέντρο της χώρας μας σχετικά με κάθε συμβάν ή περιστατικό που επηρεάζει την ασφάλεια του πλοίου, θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ενδέχεται να προκαλέσει ρύπανση των υδάτων και των ακτών, κ.λπ.

Ζητούνται απαντήσεις

Παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στην ανακοίνωση του υπουργείου απουσιάζουν απαντήσεις σχετικά με τις πληροφορίες για παρουσία τέτοιων τάνκερ σε απόσταση μικρότερη των 6 ν.μ. ή για τυχόν πρόστιμα που επιβλήθηκαν ή για τη δυνατότητα άμεσης επέμβασης σε περίπτωση διαφυγής πετρελαιοειδών στη θαλάσσια περιοχή, αφού τα εγγύτερα ειδικά σκάφη απορρύπανσης χρειάζονται αρκετές ώρες να φτάσουν στον Λακωνικό Κόλπο από την Πάτρα ή τον Πειραιά. Αλλωστε, μόνο η επίκληση σε κανονισμούς και πρακτικές του ΙΜΟ δεν αποτελεί εγγύηση.

Ενδιαφέρον είναι ότι, σύμφωνα με τις ετήσιες αναφορές περιστατικών ρύπανσης του υπουργείου Ναυτιλίας, τα πλοία είναι τα πιο ρυπογόνα μέσα μεταφοράς και παραδόξως το είδος της ρυπογόνου ουσίας δεν είναι τα πετρελαιοειδή, αλλά κυρίως τα λύματα με τα απορρίμματα. Εν τούτοις τα περιστατικά ρύπανσης με πετρελαιοειδή είναι τα πιο επικίνδυνα και χρήζουν μεγαλύτερης προσοχής. Μάλιστα, στην κοντινή περιοχή του Κόλπου του Ναυαρίνου και στη λιμνοθάλασσα της Γιάλοβας, τα τελευταία χρόνια έχουν συμβεί πολλά ατυχήματα με πετρελαιοφόρα πλοία.

Οπως καταγράφονται όλα αυτά, ο ρόλος του θεατή των εξελίξεων στα παιχνίδια των εφοπλιστών δεν τιμά τη χώρα.

Πληροφορίες από την Εφημερίδα των Συντακτών

ΔΗΜΟΦΙΛΗ